Hoofdmenu

Enkele grassen

Gestart door Limosa, maart 21, 2008, 11:58:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Aangezien ik nog veel moet leren in onder andere de grassenwereld doe ik alvast een poging met enkele grassoorten die nog niet in bloei staan. Ik weet dat dat niet de makkelijkste manier is, maar zo hoop ik toch wat meer kennis te vergaren...

1. Bosgierstgras?
Groeten,

Joachim

Limosa

2. (Gestreepte) witbol?
Groeten,

Joachim

Limosa

3. Rietgras?
Groeten,

Joachim

Limosa

4. Fioringgras?
Groeten,

Joachim

margriet

een nobel streven !

zelf vind ik de grassen zo één van de moeilijkste plantengroepen,

ik denk dat het handig is wanneer je wat vertelt over het biotoop waar de planten van de foto's in stonden.

Ik denk dat je bij de witbol goed zit en de laatste foto is volgens mij mannagras, maar pin me er niet op vast, want het is een beetje giswerk.

dit belooft een leuke grassen cursus te worden,
groetjes,

Margriet

Windekind

Erg moeilijk zo zonder de details.
Witbol lijkt me ik, rietgras denk ik ook.
Laatste is een vlotras, waarschijnlijk mannagras zoals Margriet ook aangaf.
Eerste is een bosgras, maar durf ik zo niet te benoemen. Ik kan nit zien of er beharing is.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

#6
Dag Joachim,
Een beetje de omgekeerde weg. Je kunt ze beter eerst met bloeiwijze leren en dan volgen. Natuurlijk kan het vegetatief ook wel maar is een stuk moeilijker. Mocht je toch vegetatief aan de slag gaan dan is het verstandig later in het seizoen te bekijken of je goed zat!

Met de soortenbenoeming op bovenstaande foto's ben ik het met Margriet en Elmar eens.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Limosa

Margriet, Elmar en Corry alvast bedankt voor de suggesties!

Ik ben me ervan bewust dat het inderdaad handiger is om met de bloeiwijze te beginnen, maar ik wil ze ook graag zonder bloeiwijze herkennen en dat leek me een leuk projectje voor de komende weken. Het zal nog wel even duren voordat de meeste grassen bloeien, al zag ik vandaag al bloeiend straatgras. Ik heb net de Tirion grassengids besteld en als ik die binnen heb, ga ik mijn grassenkennis wat proberen bij te spijkeren.

Maar tot die tijd waag ik af en toe een poging hier op het forum.  ^_^

Ik zal in het vervolg wat meer info bij de waarneming doen en eventueel wat detail weergeven.
Groeten,

Joachim

Limosa

5. Borstelgras? Deze stond op een heideterreintje in het uiterste zuiden van Friesland.  
Groeten,

Joachim

Corryabbink

Citeer5. Borstelgras? Deze stond op een heideterreintje in het uiterste zuiden van Friesland.
Zou kunnen.
Dat kun je controleren door een stukje eraf te halen. Die heeft sterk glanzende schedes en de bladen staan borstelvormig uit.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Limosa

#10
6. Kweek? Op voedselrijke (landbouw)grond. Vanwege groei in polvorm, brede, lange bladeren en de standplaats dacht ik aan kweek.
Groeten,

Joachim

margriet

of weer een witbol ?

die van het borstelgras durf ik niks over te zeggen, maar dat heeft Corry al gedaan..
groetjes,

Margriet

margriet

Overigens vind ik het erg leerzaam hoor om hier wat foto vragen over grassen te krijgen...

Zelf heb ik net het BSBI boek besteld over de zeggen (engels, originele titel =handbook sedges) en een duits boek over grassen en cypergrassen, ook ik wil dit jaar eindelijk die groep ook onder de knie krijgen, zowel bloeiend als vegetatief.

Het zal best een opgave worden :rolleyes:  succes in ieder geval met jou poging!
groetjes,

Margriet

Corryabbink

#13
Citeer6. Kweek? Op voedselrijke (landbouw)grond. Vanwege groei in polvorm, brede, lange bladeren en de standplaats dacht ik aan kweek.
Ik denk meer aan Kropaar.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Limosa

#14
7. Beemdgras? De steel is plat, vandaar dat ik eerst dacht aan plat beemdgras. Echter, het tongetje is meer dan 2 mm. Er zitten erbij van 5 mm. Is het dan ruw beemdgras?

EDIT: De plant voelt glad en zacht aan....
Groeten,

Joachim

Limosa

Citeer
Citeer6. Kweek? Op voedselrijke (landbouw)grond. Vanwege groei in polvorm, brede, lange bladeren en de standplaats dacht ik aan kweek.
Ik denk meer aan Kropaar.
Waarom denk je hierbij aan kropaar i.p.v. kweek? Na het inzien van wat beeldmateriaal denk ik misschien ook aan kropaar, maar ik weet nog niet goed waarom...
Groeten,

Joachim

Limosa

CiteerOverigens vind ik het erg leerzaam hoor om hier wat foto vragen over grassen te krijgen...

Het zal best een opgave worden :rolleyes:  succes in ieder geval met jou poging!
Dank je!  :D  Grassen heb ik altijd wat laconiek over gedacht, maar vandaag het licht gezien wat dat betreft. Maar misschien loop ik wel te hard van stapel en duurt het nog heel lang voor ik iets meer inzicht heb in de wereld van de grassen ;)  
Groeten,

Joachim

Limosa

Even een vraagje... Waar beginnen jullie meestal mee wanneer jullie grassen vegetatief determineren? Zijn dat de groeiwijze (pol, massal, individueel), biotoop, wortelstelsel, blad (beharing, lengte, breedte, oortjes) of nog iets anders?
Groeten,

Joachim

Limosa

8. Gewoon rood zwenkgras? Gevonden op een zandig bermtalud.  
Groeten,

Joachim

rapunzel

CiteerEven een vraagje... Waar beginnen jullie meestal mee wanneer jullie grassen vegetatief determineren? Zijn dat de groeiwijze (pol, massal, individueel), biotoop, wortelstelsel, blad (beharing, lengte, breedte, oortjes) of nog iets anders?
Wat is er tegen om gewoon de Heukels sleutel voor niet bloeiende grassen te gebruiken ?

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

rapunzel

Citeer7. Beemdgras? De steel is plat, vandaar dat ik eerst dacht aan plat beemdgras. Echter, het tongetje is meer dan 2 mm. Er zitten erbij van 5 mm. Is het dan ruw beemdgras?

EDIT: De plant voelt glad en zacht aan....
Waarom is dit niet gewoon Kropaar ?
Platte stengel, grote tong ?

Kijk eens in de vegetatieve sleutel van Heukels !!

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

margriet

Ik vind eerlijk gezegd zelf die sleutel van Heukels niet ideaal, ik weet niet hoe anderen erover denken maar ik denk dat het niet zozeer gaat om het determineren maar meer om hoe je de soort herkent in het veld.

Eigenlijk ben je op zoek naar "de jizz" van het gras :lol:  
groetjes,

Margriet

Nietspitten

CiteerIk vind eerlijk gezegd zelf die sleutel van Heukels niet ideaal, ik weet niet hoe anderen erover denken maar ik denk dat het niet zozeer gaat om het determineren maar meer om hoe je de soort herkent in het veld.

Eigenlijk ben je op zoek naar "de jizz" van het gras :lol:
Volgens mij gaat het altijd om het "determinren" om de soort zeker te stellen, als je  "denkt" de soort te herkennen in het veld.  
groeten, Gerrit

margriet

Citeer
CiteerIk vind eerlijk gezegd zelf die sleutel van Heukels niet ideaal, ik weet niet hoe anderen erover denken maar ik denk dat het niet zozeer gaat om het determineren maar meer om hoe je de soort herkent in het veld.

Eigenlijk ben je op zoek naar "de jizz" van het gras :lol:
Volgens mij gaat het altijd om het "determinren" om de soort zeker te stellen, als je  "denkt" de soort te herkennen in het veld.
Klopt, voor zekerheid is de determinatie nodig, maar ik denk dat na een periode niemand meer sleutelt op bijv. het madeliefje....

Ik streef ernaar soorten te herkennen in het veld, of de soort nu alle sleutel kenmerken heeft of niet (voor grassen heb je dan wel een aparte sleutel voor vegetatieve determinatie) hiervoor moet ik natuurlijk wel veel sleutelen, maar niet altijd. Ik herken ook soorten op het oog. De sleutel komt dan in principe enkel tevoorschijn als ik iets tegenkom wat afwijkt van de soorten die ik al ken.

Het heeft me tot nu toe ook altijd erg geholpen om te luisteren wat andere mensen noemen als herkenpuntje van een soort, vandaar dat ik dit topicje ook volg.
groetjes,

Margriet

margriet

CiteerEven een vraagje... Waar beginnen jullie meestal mee wanneer jullie grassen vegetatief determineren? Zijn dat de groeiwijze (pol, massal, individueel), biotoop, wortelstelsel, blad (beharing, lengte, breedte, oortjes) of nog iets anders?
Ik kijk meestal in eerste instantie naar de omgeving en groeiwijze van een gras. Dus inderdaad of het een pol is enz.. De omgeving zegt een hoop over de plant en het help zo om mogelijkheden weg te strepen.
groetjes,

Margriet

Nietspitten

Citeer[
Klopt, voor zekerheid is de determinatie nodig, maar ik denk dat na een periode niemand meer sleutelt op bijv. het madeliefje....

Ik streef ernaar soorten te herkennen in het veld, of de soort nu alle sleutel kenmerken heeft of niet
Merkwaardig deze uitspraak, een soort herkennen ook als deze de soort kenmerken niet heeft.
Is het dan misschien toch iets anders, met de bijbehorende kenmerken
groeten, Gerrit

margriet

Citeer
Citeer[
Klopt, voor zekerheid is de determinatie nodig, maar ik denk dat na een periode niemand meer sleutelt op bijv. het madeliefje....

Ik streef ernaar soorten te herkennen in het veld, of de soort nu alle sleutel kenmerken heeft of niet
Merkwaardig deze uitspraak, een soort herkennen ook als deze de soort kenmerken niet heeft.
Is het dan misschien toch iets anders, met de bijbehorende kenmerken
mmm, je vervangt één betekenisvol woord in mijn zin:

Ik had het over sleutel kenmerken die kunnen missen bij een plant, dan kun je de plant als soort nog steeds herkennen (op andere kenmerken inderdaad)

Maar ik denk dat de discussie een beetje off topic aan het gaan is....en dat hoeft van mij niet echt hier
groetjes,

Margriet

Windekind

5; bladen lijken me duidelijk te breed voor Nardus, ik denk hier toch aan een pol Molinia

7 m.i. kropaar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Limosa

Bedankt Elmar! Beetje bij beetje komen we verder... :)  
Groeten,

Joachim

RutgerB

5 is een borstelgras of een zwenkgras. Molinea zeker niet. Blad daarvan is breder en sterft af in de winter. Molinea ziet er nu nog steeds voornamelijk dood uit.