Hoofdmenu

foute determinatie

Gestart door laatvlieger, januari 10, 2006, 12:24:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

JohanvantBosch

Misschien zelfs wel een Mozambiquesijs....

In ieder geval geen geelgors.
Groeten,
Johan

han.endt

#2
Een Geelbuikkanarie (Gele Kanarie), Serinus flaviventris.

Christian

Christian Brinkman

han.endt

Hij is wel erg slank en weinig gestreept op de flanken voor een Europese Kanarie. Ik meende eerst dat de flanken helemaal ongestreept waren, maar ik zie nu dat ik mij vergist heb. Nog andere opties? Is het een hybride?

JohanvantBosch

#5
Ik ben ook niet helemaal zeker hoor, zou goed een eurokan kunnen zijn, maar ik vond de koptekening in eerste instantie nogal expliciet - hele duidelijke baard- en snor streep, met egale wang en duidelijke gele wenkbrauw en voorhoofd.
Groeten,
Johan

steenl

Lijkt mij ook een mozambique-sijs.
Geen streping op de flanken en de forse baardstreep sluiten Europese kanarie uit.
Ontsnapte kooivogel.
Wordt wel vaker in Nederland waargenomen.

Groet,
Lennaert

han.endt

Het lijkt mij geen Mozambique-sijs. Te zware baardstreep, te lange staart met een v-vormig uiteinde en het geel loopt in de nek door. Daarom dacht ik aan een Geelbuikkanarie, maar zowel de deze als de Mozambique-sijs hebben geen flankstrepen en ik zie er één. Overigens wel op een gele ondergrond.

Bram Rijksen

geen mozambique, geen geelbuikkanarie maar een doorsnee Europese Kanarie op een bovendien zeer kenmerkende zangpost voor deze soort. Door de afhangende vleugel is de flank niet helemaal zichtbaar, maar alle overige -wel goed zichtbare- kenmerken laten geen twijfel: Eurokar.

JohanvantBosch

Ik ga mee in de determinatie en vergeet alle andere kanaries....  ;)