Hoofdmenu

kleine sneeuwgans?

Gestart door laatvlieger, januari 10, 2006, 10:49:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

In het soortenoverzicht zag ik de soort "kleine sneeuwgans" staan. Wat is dat voor beest? Ik heb er nog nooit van gehoord?  Bovendien staat erbij dat er 7 waarnemingen van zouden zijn, maar als je die waarnemingen aanklikt, krijg je er maar 1 te zien???? Rara hoe kan dit?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

JohanvantBosch

Hallo wouter,
Dit is een ondersoort van de sneeuwgans. Hoe je hem moet herkennen weet ik niet, maar ik neem aan dat hij kleiner is dan de andere ondersoort.

Volgens mij betreffen alle (of de meeste) gevallen van bewezen transatlantische dwaalgasten van sneeuwgans in Europa deze ondersoort. Met bewezen bedoel ik dat ze (of een uit een groep) een ring uit Noord-Amerika droegen. En volgens mij zijn de in Europa broedende/ontsnapte vogels meestal van de grotere ondersoort.
Als je dus een sneeuwgans van deze ondersoort denkt te zien is het zeker opletten geblazen.

Volgens mij is vorig jaar/twee jaar geleden in het Lauwersmeer bijvoorbeeld ook een grote groep kleine sneeuwganzen gezien, met ook nog eens blauwe ertussen. Als er 'echte' in Nederland zouden komen, dan is het volgens mij zo'n soort groep.

Dit is allemaal even uit mijn hoofd, dus als ik iets niet helemaal goed zeg, verbeter me dan zeker!

Groeten,
JOhan

laatvlieger

#2
Hmmm dat wist ik niet. En hoe verschillen deze dan weer van Ross'ganzen???
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

JohanvantBosch

Ik weet niet hoe de grootte verhouding tussen kleine sneeuwgans en ross gans is.
Belangrijkste verschil blijft natuurlijk de snavel.
Ross gans heeft een kleinere, kortere snavel. Deze is roze met een blauwige basis, als het goed is heeft die basis wat blauwige wratjes, maar dat heb ik in het veld nog nooit gezien.
De sneeuwgans heeft een grovere, langere snavel, met een duidelijke zwarte snijrand. De ross' gans heeft deze snijrand niet.
Verder oogt de ross gans meestal wat liever, met een wat dikkere rondere kop.

Groeten,
JOhan  

Jan Harteman

Sneeuwganzen (Anser caerulescens) kun je onderverdelen in 2 ondersoorten;
De Kleine Sneeuwgans (Anser caerulescens caerulescens) en de Grote Sneeuwgans (Anser caerulescens atlanticus). De Grote Sneeuwgans is uiteraard de grootste, ongeveer zo groot als de Grauwe gans.
De Kleine Sneeuwgans is een stuk kleiner en komt in de buurt van de Brandgans.
Kruisingen tussen beide ondersoorten komen veelvuldig voor (ook wel in het wild) en deze zitten qua grootte middenin. Van de Kleine Sneeuwgans is een kleurvariant bekend, de Blauwe Sneeuwgans. Dit is géén aparte ondersoort, maar een variant van de Kleine Sneeuwgans.
De Ross' gans (Anser rossii) is een op zich staande soort...althans, zo is ie benoemd. Ze zijn kleiner dan de Kleine Sneeuwgans en zijn vooral te herkennen aan de grijze wasachtige huid aan de snavelbasis. Kruisingen met de Sneeuwgans zijn vruchtbaar, dus eigenlijk zou je deze ook als ondersoort van de Sneeuwgans kunnen bemoeien (wat men vroeger wel ook wel eens deed).
Er zijn zelfs Blauwe Ross' ganzen bekend in het wild. In gevangenschap zouden er ook enkele exemplaren zijn, maar vermoedelijk gaat het hier om kruisingen met Blauwe Sneeuwganzen.

In Europa worden zowel Kleine (en Blauwe) als Grote Sneeuwganzen gefokt, maar helaas ook kruisingen. Ross' ganzen worden meer gefokt. In Duitsland is iemand die claimt Blauwe Ross' ganzen te hebben.

Foto's van (Blauwe en Witte) Sneeuwganzen: http://www.harteman.nl/omnibus/anseriforme...zen/sneeuw.html
Foto's van (Blauwe en Witte) Ross' ganzen: http://www.harteman.nl/omnibus/anseriformes/ganzen/ross.html

Jan-Pieter

Al enige tijd geleden heeft er op Wieringen ene kleine sneeuwgans gezeten tussen de rotganzen. Foto's zijn naar Amerika gestuurd, de experts daar, en die hebben bevestigd dat het om een kleine sneeuwgans ging. De blauwe fase is weer onderverdeeld in verschillende stadia. VWG Wierhaven weet meer, o.a Bob Woets.

MVG JP

BWoets

Wat Jan-Pieter zegt dat klopt, en mocht je foto's willen zien dan vind je die hier:

Kleine Sneeuwgans

Groeten,
Bob
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

BWoets

#7
CiteerBovendien staat erbij dat er 7 waarnemingen van zouden zijn, maar als je die waarnemingen aanklikt, krijg je er maar 1 te zien???? Rara hoe kan dit?

Dat komt omdat de waarnemingen van de waarnemers van Wierhaven niet langer worden getoond dan 12 maanden.. om zo te voorkomen dat een deel van het archief 'op straat komt te liggen'.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

tekenaar

CiteerKruisingen met de Sneeuwgans zijn vruchtbaar, dus eigenlijk zou je deze ook als ondersoort van de Sneeuwgans kunnen bemoeien (wat men vroeger wel ook wel eens deed).
Voor zover ik weet zijn alle kruisingen tussen Anser soorten vruchtbaar. Dus met deze redenatie zou je de sneeuwgans als een ondersoort van de grauwe gans moeten zien... Vruchtbaarheid van hybriden is geen argument voor de indeling in (onder) soorten of zelfs genera. Doorslaggevend is in hoeverre taxa  in de natuur hybridiseren (d.w.z. of ze afzonderlijke evolutionaire eenheden vormen).

Een en ander komt doordat er verschillende definities zijn voor wat een 'soort' zou moeten zijn. Vruchtbaarheid van hybriden was (gedeeltelijk) een argument bij het biologisch soortbegrip, wat bij vogels tegenwoordig in onbruik is geraakt. Dit criterum zou er namelijk toe lijden dat te veel goed herkenbare soorten samengevoegd zouden worden.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

laatvlieger

wat een lelijkerd ;) die kleine sneeuwgans.
mag je het eigenlijk wel kleine sneeuwgans noemen? Het is toch gewoon een ondersoort?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

JohanvantBosch

#10
Tja, vergelijk het maar met
- siberische tjiftjaf
- noordse goudvink
- groenlandse kolgans
- korsnavel- en taigaboomkruiper
- Siberische braamsluiper
- grote aalscholver
- etc...

Hij ziet er inderdaad lelijk uit!  ;)  Is dit een jonge vogel?

Groeten,
Johan

BWoets

Ik weet eigenlijk niet of het een adult of een juveniel is....
Zie niet direct aanwijzingen voor een juveniel..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

JohanvantBosch

Het vlekkerige, grijzige verenkleed doet me denken aan een juveniel, maar de naakte delen gaan volgens mij meer naar adult, zou die bij juveniel grijzer verwachten. Maar misschien dat dat aan het einde van de winter weer anders is. In welke maand is de vogel waargenomen/
Groeten,
JOhan

han.endt

De Grote Sneeuwgans is nog niet 'officieel' vastgesteld in Nederland. Alle in Nederland waargenomen Sneeuwganzen, waarvan de ondersoort is vastgesteld behoren tot de Kleine Sneeuwgans. Ook de grote groep in Andijk (april 1980) van 18 exemplaren behoorden tot die ondersoort.

Jan-Pieter

Lelijk????? Wat is lelijk????
Wat ik onthouden heb is dat er van de Kleine sneeuwgans een blauwe face is en dat binnen deze face er weer verschillen worden onderscheiden. Ik stel me dan voor van bijna wit meet beetje blauw tot helemaal blauw zoals in de boeken staat. Er zit dus een hoop tussen in en dat kan dan een "rommelig" beest worden maar om dat nou meteen lelijk te noemen. Hij heeft toch een leuk koppie? En ik vond hem niet misstaan daar op de Wieringer polder.

MVG JP

BWoets

De gans was tenminste aanwezig van februari (ik vermoed nog eerder) tm begin mei 2004 tussen de Rotganzen op Wieringen.

Ongeringd, geen partner en geen aanwijzingen van ontsnapt...
Met vriendelijke groet,
Bob Woets