slijmerig spul

Gestart door Jeanine, maart 20, 2008, 18:08:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeanine

Ik weet niet of dit het juiste forum hiervoor is, maar je moet ergens beginnen.

Dit slijmerige spul vond ik gisteren langs een poel. Het zat op meerdere plaatsen vlak aan de rand van de poel. We gleden soms gewoon met onze voeten erover uit.
De poel lag in een open vlakte omgeven door bos.

In de poel zat wel een klomp kikkerdril.
De boswachter, die er ook was, wist het ook niet. We dachten even dat het mogelijk met het kikkerdril te maken zou hebben en dat het, doordat de waterstand misschien gezakt was, daar achtergebleven was (tussen het mos). Maar we zagen geen dril zitten alleen dat slijmerige spul.

Kan iemand me vertellen wat dit fenomeen zou kunnen zijn?

Een foto van de slijmerige massa.
m.vr.gr
Jeanine

Jeroen Nagtegaal

Ik dacht dat het iets van algen of mos is,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Ik dacht aan sterreschot.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Zoals ik hier deze toeli zie is het groen, sterreschot is meestal steviger en compacter, zo komt het op mij over. Ik ken het het spul uit ervaring.... en het groeit graag nabij water. (Nja ik zie het bij water)  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Jeroen,
volgens mij is het spul transparant en lijkt het groen door de onderliggende planten.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Ik ben anders van mening,
sterreschot is toch echt anders,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

g.j. keizer

#6
Jeanine,
Dit zijn mogelijk overwinterde thalli van een van de Leermossen (Peltigera), als het Groot leermos (P. canina), het Klein leermos (P. rufescens) of het Zwart leermos (P. neckeri), die bevroren zijn geweest.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

laatvlieger

Inderdaad, dit is geen sterreschot.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

vuurvlinder

Heb ik ook weer wat geleerd!  ;)  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeanine

Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Dat het geen sterrenschot was, vermoedde ik wel, want dat heb ik weleens gezien.
Wat me wel opviel was, dat het in zo grote getale vlak langs het water van de poel voorkwam. Er zit veel mos langs de oeverrand.

Misschien van belang om te weten dat het voorkwam op dezelfde plek als het zandhaarmos dat ik afgelopen woensdag gepost heb. De slijmerige substantie zat vlakbij de waterrand en het zandhaarmos een paar meter er vanaf. Zie
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=44156

Is hier nog enige zekerheid over te krijgen of is het te onduidelijk voor een zekere determinatie?
m.vr.gr
Jeanine

Corryabbink

#10
Jeanine,
In het veld zie je vaak slijmerige massa's die zich rondom mossen bevinden. Dat vormt meest een substraat met algen, blauwwieren etc. waarop zich nieuwe (Korst)mossen vormen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeanine

Ik heb nog even lopen zoeken naar de soorten die Gerrit noemde.

In de veldgids korstmossen staat dat alle drie de soorten (groot, klein en zwart leermos) op grazige kalkrijke plekken vnl. in de duinen voorkomen.
Deze substantie heb ik in de Achterhoek gevonden. Verderop was het wel grazig (men denkt er zelfs over om er een tijdje schapen te laten grazen).

Bij soredieus leermos staat dat het een pionier is op verstoorde, schrale, grazige plekken op zandgrond.
Zou dit ook een mogelijkheid kunnen zijn?
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

Corry,

Onze berichten kruisten elkaar.

CiteerIn het veld zie je vaak slijmerige massa's die zich rondom mossen bevinden. Dat vormt meest een substraat met algen, blauwwieren etc. waarop zich nieuwe (Korst)mossen vormen.

Corry, kun je misschien uitleggen hoe deze slijmerige massa's ontstaan?
m.vr.gr
Jeanine

tekenaar

Waarom geen algen die tijdens een waterleven-inventarisatie op de kant terecht zijn gekomen? Niet iedereen is even zorgvuldig met alles "terugdoen" in het water.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Corryabbink

#14
CiteerCorry, kun je misschien uitleggen hoe deze slijmerige massa's ontstaan?

Niet precies. Het zijn allemaal micro organismen .........

Overigens groeit Soredieus leermos niet zo nat. Dat is een pionier van schrale tot grazige (droge) zandgronden. Nu weet je het nooit natuurlijk met een winterwaterstand dat kan in de zomer wel eens heel anders uitpakken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

g.j. keizer

#15
Jeanine,
Dit soort slijmerige massa's, die lijken op in het water (over)levende bacteriënkolonies, die als blauwwieren bekend staan, kunnen in het vroege voorjaar met name in vochtige omgevingen als restant van lichenen, die na een vorstperiode uiteen zijn gevallen, achter blijven. Ze bestaan meestal uit de oorspronkelijke symbiosepartners (alg en mycobiont) en een breed scala aan andere micro-organismes (bacteriën), die van (of met) de slijmerige massa (samen)leven. Aangenomen wordt dat dit samengestelde "organisme" overeenkomsten vertoont met uit een cyanobacterie en een microfungus bestaande oerlichenen, die honderden miljoenen jaren geleden vanuit het water als eerste wortelloze "landplanten" het land koloniseerden en zich in het Devoon tot metershoge reuzenlichenen met in de bodem verankerde rhizomorfen aan de basis (Prototaxites, Mosellophyton) wisten te ontwikkelen. Zie ook op het Paddenstoelenforum het topic Mycologische thema's (Vraag en antwoord) : http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=26388
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Ron Poot

CiteerOverigens groeit Soredieus leermos niet zo nat.
Ik ken het wel van vochtige plaatsen, zoals Baasdam en De Doorbraak, natuurontwikkeloingsgebieden.

Interessante uitleg, Gerrit!

Groet, Ron
Groet, Ron

Jeanine

Corry en Gerrit, bedankt voor de uitleg.
Gerrit ik zal op het paddenstoelenforum het topic Mycologische thema's (Vraag en antwoord) nog eens nalezen.

CiteerWaarom geen algen die tijdens een waterleven-inventarisatie op de kant terecht zijn gekomen? Niet iedereen is even zorgvuldig met alles "terugdoen" in het water.

Paul, als je (voor de zekerheid) wilt weten of er een waterleven-inventarisatie is gedaan in die poel ,dan kan ik dat wel navragen bij de beheerder van het terrein.

Kan er zich op die plaatsen nog iets ontwikkelen dat ik in de gaten kan houden?
m.vr.gr
Jeanine

g.j. keizer

#18
Citeer
CiteerWaarom geen algen die tijdens een waterleven-inventarisatie op de kant terecht zijn gekomen? Niet iedereen is even zorgvuldig met alles "terugdoen" in het water.
Kan er zich op die plaatsen nog iets ontwikkelen dat ik in de gaten kan houden?
Jeanine,
Dan zouden het op de kant getrokken bacteriënkolonies kunnen zijn, die je (later) in de vorm van (giftige) blauwwieren in het water aan kan treffen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Gert Kremer

Verregend sterrenschot kan ook nog he. Daar kijk je ook dwars door heen. :huh:
Zelf ook wel eens tegen gekomen op stronk van afgezaagde Den.


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Jeanine

#20
Gerrit bedankt voor je uitleg.



CiteerVerregend sterrenschot kan ook nog he. Daar kijk je ook dwars door heen. 
Zelf ook wel eens tegen gekomen op stronk van afgezaagde Den.
Gert,
Deze substantie lag op vele plaatsen langs de poel. Gebeurt dat met sterrenschot ook of ligt dat maar op één of twee plaatsen?
En dit lag op de grond tussen het mos.
m.vr.gr
Jeanine

g.j. keizer

#21
Citeersterreschot is toch echt anders
Jeanine (en Gert),
Het is, zoals Jeroen ook al aangaf (zie foto), beslist geen sterrenschot, bovendien komt dat niet verspreid over vele plaatsen voor. Ik heb de substantie op jou foto meermaals op vochtige graslanden in de duinen van Oostvoorne tussen mos en gras (en nooit in het water of in de buurt van water) aangetroffen en het bleek steeds een van de eerder aangegeven leermossen te zijn, die na de winterperiode verslijmd en uiteengevallen waren.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#22
CiteerIn het veld zie je vaak slijmerige massa's die zich rondom mossen bevinden. Dat vormt meest een substraat met algen, blauwwieren etc. waarop zich nieuwe (Korst)mossen vormen.
In het geval van de door mij op vochtige plaatsen in de duinen tussen mossen en gras waargenomen slijmerige massa's, ontwikkelden de thalli van het korstmos zich in een latere fase niet op, maar uit het uiteengevallen "samengestelde" organisme. De alg (of een cyanobacterie) was daarbij de phycobiont van een schimmel (meestal een ascomyceet). Overigens zijn blauwwieren geen algen of wieren, maar in kolonies levende bacteriën.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Gert Kremer

#23
Citeer
CiteerIn het veld zie je vaak slijmerige massa's die zich rondom mossen bevinden. Dat vormt meest een substraat met algen, blauwwieren etc. waarop zich nieuwe (Korst)mossen vormen.
In het geval van de door mij op vochtige plaatsen in de duinen tussen mossen en gras waargenomen slijmerige massa's, ontwikkelden de thalli van het korstmos zich in een latere fase niet op, maar uit het uiteengevallen "samengestelde" organisme. De alg (of een cyanobacterie) was daarbij de phycobiont van een schimmel (meestal een ascomyceet). Overigens zijn blauwwieren geen algen of wieren, maar in kolonies levende bacteriën.
Hallo Gerrit,
sterrenschot kan toch ook uitlopen tot zo'n massa of niet?
Ik heb tenminste diverse klonten en modellen gezien.

Hallo Jeanine,
Ik ben dat spul tegen gekomen op boomstronk. in het gras, op de Hei, in het zand. bij het water en bevroren.
Modellen: als Water, met Zwarte Stippen, als Klonten, als Ingewanden, Uitgedroogd

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Jeanine

#24
Hallo Gerit,

Ik heb nog een paar vragen.

Je hebt het in je uitleg over mycobiont en phycobiont van een schimmel. Kun je me uitleggen wat dat precies is?

In je antwoord van 21 maart zeg je dat:
CiteerDit soort slijmerige massa's, die lijken op in het water (over)levende bacteriënkolonies, die als blauwwieren bekend staan, kunnen in het vroege voorjaar met name in vochtige omgevingen als restant van lichenen, die na een vorstperiode uiteen zijn gevallen, achter blijven. Ze bestaan meestal uit de oorspronkelijke symbiosepartners (alg en mycobiont) en een breed scala aan andere micro-organismes (bacteriën), die van (of met) de slijmerige massa (samen)leven
Kunnen hier (dus uit de slijmerige massa's die ik gevonden heb en waar jij, volgens mij, op doelt) nog lichenen uit voortkomen?
m.vr.gr
Jeanine

g.j. keizer

#25
CiteerJe hebt het in je uitleg over mycobiont en phycobiont van een schimmel. Kun je me uitleggen wat dat precies is?
Kunnen hier (dus uit de slijmerige massa's die ik gevonden heb en waar jij, volgens mij, op doelt) nog lichenen uit voortkomen?
Jeanine,
Een korstmos of lichene is een samenlevingsvorm van een dominant aanwezige schimmel of mycobiont en een alg of phycobiont, waarvan de schimmel meer lijkt te profiteren dan zijn partner. Bij de oerlichenen was de phycobiont van de schimmel een cyanobacterie. Samen vormen ze zeer stabiele structuren, de thalli, die duizenden jaren oud kunnen worden en onder barre omstandigheden kunnen overleven. Ze kunnen zich ongeslachtelijk of vegetatief via gemakkelijk afbrekende delen of uitgroeiingen van de thallus of geslachtelijk via de schimmelpartner (meestal een zakjeszwam of ascomyceet) met sporen voortplanten. De mycobiont neemt bovendien water en voedingsstoffen (mineralen) uit de voedingsbodem op. De alg is door het bezit van bladgroen tot fotosynthese in staat, hij voorziet het korstmos van koolwaterstoffen (suikers), die noodzakelijk zijn voor de ontwikkeling.
Afhankelijk van de oorsprong van de slijmerige massa zal het zich tot iets anders (kunnen) ontwikkelen. Een blauwwier heeft zeer vochtige omstandigheden nodig om als een nieuwe bacteriënkolonie (in water : "fleb") te kunnen "hergroeperen". Vegatatieve vermeerdering of herleven (regeneratie) van een lichene kan onder relatief droge omstandigheden plaatsvinden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Jeanine

Gerrit bedankt voor je uitleg. Het is me nu duidelijk
m.vr.gr
Jeanine

nature

CiteerIk dacht aan sterreschot.
Beslist geen Sterreschot!!