Lonchoptera larve ?

Gestart door blaauw7, maart 20, 2008, 15:50:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Deze pissebed kwam ik vandaag tegen. (is het wel een pissebed?) Hij ziet er een beetje raar uit met zo'n schuin dak. Welke is het? Het beestje is 6 mm groot
Groeten,
Dick Belgers

Arp

Hoi Dick,

Het is geen Pissebed, maar wel een mooie neppert  :lol: Ik weet eigenlijk niet eens of je nou bij "Kevers" (schildpadkeverlarve?) of "Vliegen" moet zijn  :wacko:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Intrigerend beest. Wat denk je van een larve van een Lonchoptera spec. (Lonchopteridae) ... je hebt hem toch wel in een potje gestopt?

Theodoor

Arp

Ik doe nog even mee - het diertje van Dick deed me aan deze denken en hij lijkt idd wel wat (maar niet precies) ...

12 feb. j.l. in Hengelo (Ov.) aan wat Zwammen:

marcel123

Hij zat toch niet aan de kust..

CiteerDe rug van een keverslak doet met de acht platen eerder denken aan een pissebed dan aan een slak. Vanaf de buikzijde is duidelijker dat het een weekdier is. Keverslakken vormen binnen de weekdieren een aparte klasse, naast onder andere de slakken.

Arp

CiteerHij zat toch niet aan de kust..
Die van mij bepaald niet, die van Dick denk ik ook niet (omgeving Wageningen?) - lijkt wel behoorlijk trouwens  :huh:

In elk geval wel bedankt voor de tip; altijd leuk - pissebeddenverwisselaars  :duim:

blaauw7

Inderdaad een intrigerend beest. Helaas ik heb hem niet in een potje gestopt. Tijdens mijn zoek tocht naar Trogulussen (weet ondertussen precies waar die zitten) kwam ik hem tegen. Ben later nog wel terug gegaan om te kijken of ik hem nog kon vinden. Hij zat in de hoogwaterlijn (Blauwe kamer, wageningen) onder een stuk hout (samen met een Trogulus tricarinatus en veel "echte" Pissebedden).  
Groeten,
Dick Belgers

Th.Heijerman

Moettie niet naar een Diptera-forum, want ik denk toch echt dat het een Lonchoptera is...
Overigens, hoe denk je over woningruil: dan zit je stuk dichter bij je werk ...

Theodoor

blaauw7

Van mij magtie naar het diptera forum. Misschien dat iemand de foto op Diptera.info kan zetten. Mij lukt dat niet, heb altijd ruzie met dat forum (kan geen foto's laden)

Arp:
Die van jouw lijkt toch best wel op die van mij!

Theodoor:
Binnenkort komt er wat vrij hier!  
Groeten,
Dick Belgers

A_kroon56

Ik ben het met Theodoor eens: een Lonchopteridae. Kan dus naar het Dipter-forum verplaatst worden. Ik kom ze regelmatig tegen bij het inventariseren van pissebedden en miljoenpoten

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

blaauw7

Inmiddels heb ik er weer een gevonden. Dit maal op een andere plaats (100 meter verder) maar ook dit keer weer onder een stuk hout, met een Trogulus en vele echte pissebeden. Dit maal heb ik hem in een potje gedaan. Dus als iemand interessen heeft!
Groeten,
Dick Belgers

javanerkelens

Nou las ik vandaag toevallig in een boek, dat ook de larven van Platypezidae eruit zien als op jou foto.
Maar dat deze stekels aan de zijkanten hebben, maar dat dat per soort ook weer kan verschillen.
Dus ik ben erg benieuwd wat er dan uit gaat komen.
Ik heb geen idee hoelang je dan moet wachten, maar ik gok een aantal weken.
Moet wel zeggen dat het bij mij vaak mislukt met het opkweken van iets.
Maar dat zal wel liggen aan de verkeerde temperatuur of vochtigheidsgraad of wat anders.
Zal eens kijken of ik daar wat info over kan krijgen, hoe je dat goed aan kan pakken.

Groetjes Joke en succes!
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Mee eens, Linchoptera. Er zijn maar twee soorten algemeen, L. lutea en bifurcata, dus missch dat je met googelen ook nog kan zeggen welke van deze het is.