Lygus soort

Gestart door euroblinkie, oktober 14, 2018, 18:24:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

euroblinkie

is dit de Kustschaduwwants gevonden in hoofddorp park

euroblinkie

duidelijke foto's maar niemand weet deze
jammer want ik wil graag een naam hebben bij mijn foto's

wie weet deze gr lou

GerardL

Hallo Lou,

Ik snap jouw "frustratie" , maar om de volgende kenmerken te onderscheiden moet je heel veel ervaring hebben, en veel beesten gezien hebben.
Ik zou hem gewoon onder maritimus op waarneming zetten, en wachten of Berend er wel uitkomt, en dat is zelfs niet altijd!!!

Op de info-pagina van de Lygus soorten, dit weggehaald over de punctuering :

Verschil in punctering tussen verschillende wantsen (vaak niet goed te zien op foto's) volgens Revision der Paäarktischen Arten der Gattung Lygus Hahn:
•Punctering van het corium is ongelijkmatig. De punctering van de clavus is duidelijk dichter dan die in het midden van het corium. L. maritimus, L. gemellatus
•Het leerachtige deel van de voorvleugels gelijkmatig gepuncteerd. Corum en clavus is even dicht gepuncteerd. L. rugulipennis
•Het leerachtige deel van de voorvleugels dicht en gelijkmatig gepuncteerd. Dichter dan het halsschild. L pratensis, L. Wagneri


Grtzzzz

Gerard

thijsdegraaf

#3
Eens met Gerard. Voor dit soort wantsen kan alleen Berend Aukema zekerheid geven. Berend zit zelden op het forum, maar als je hem ingevoerd hebt, krijg je vanzelf wel duidelijkheid van hem of hij te doen is of niet. Dus altijd invoeren als je zekerheid wil hebben.
Zoals bijvoorbeeld de mijne laatst: https://waarneming.nl/waarneming/view/163134349 Dan kun je hem via je waarneming altijd nog op het forum zetten.