Hoofdmenu

Ganzen

Gestart door Corryabbink, januari 10, 2006, 00:25:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Misschien kan iemand mij een antwoord geven.

's Avonds als het al donker is trekken vele ganzen naar het zuiden over ons huis in Vriezenveen.
Tegen de morgen komen ze terug althans ik neem aan dat het dezelfde zijn die weer terug komen.

Overdag vindt een gelijke trek plaats en de vogels passeren elkaar vaak in de lucht.

Nu moet ik er wel bijvertellen ons huis waarschijnlijk op een vogelroute ligt naar het rustgebied de Engbertsdijksvenen.

Welke soort gaat er naar ik meen 's nachts foerageren of zijn het gewoon trekbewegingen van ganzen.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jan Harteman

Je zou eigenlijk eens moeten proberen of je de geluiden die de vliegende ganzen maken kunt identificeren.
Er zijn op internet veel geluidsfragmenten van ganzen te vinden.

Geluiden;
Grauwe gans
Rietgans (Taiga)
Kleine Rietgans
Kolgans
Dwerggans
Canadese gans
Brandgans
Nijlgans

Eventuele andere ganzen kun je vinden op:
http://www.mangoverde.com/birdsound/fam/fam27.html

Geert-Jan Kroon

Ik heb elke dag precies hetzelfde. 's morgens tussen 8:30 en 9:00 ruim 1000 kol en grauwe ganzen en 's avonds een gelijk aantal de andere kant op.

zie waarnemingen van Naarden - Jac. P. Thijssepark
Ik vermoet dat dit ganzen zijn die foerageren in het Naardermeer e rusten in de Flevopolder.

MVG, Geert-Jan
Groet,

Geert-Jan Kroon

Corryabbink

#3
Bedankt.
Kolgans dat klopt inderdaad en de Grauwe waarschijnlijk ook. Maar wat ik eigenlijk weten wou of deze dieren 's nachts foerageren? of naar hun rustgebied gaan.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jan Harteman

Ik geloof dat ganzen overdag vooral foerageren en 's nachts ergens op het water slapen (op een plas ofzo).  

JohanvantBosch

Ik neem ook aan dat ze overdag fourageren in weilanden of akkers (misschien een beekdal) en 's nachts slapen op bv de Engbertsdijksvenen.
Misschien weet Remco wel hoe het in die buurt precies zit, komt oorspronkelijk uit de regio....
Groeten,
Johan

RWester

CiteerIk neem ook aan dat ze overdag fourageren in weilanden of akkers (misschien een beekdal) en 's nachts slapen op bv de Engbertsdijksvenen.
Misschien weet Remco wel hoe het in die buurt precies zit, komt oorspronkelijk uit de regio....

Haha, ken je vogels en ken je vogelaars :D

Maar in de Engbertsdijksvenen is inderdaad een slaapplaats van Rietgans spec. De venen stonden (staan?) bekend om de slaapplaats van de Taigarietgans. Heb hier een aantal jaar geteld en de aantallen konden flink oplopen.

Hier de E'venen-link, en zo te zien onlangs weer 3400 Rietganzen spec. afvliegend.

http://www.engbertsdijksvenen.nl/waarnemin...ige%20week1.htm

Waar ze precies fourageren weet ik niet, vroeger vaak noordelijk van de E'venen (Rauwbloksweg en Vechtdal) en misschien ook westelijk, maar hoe dat tegenwoordig zit weet ik niet.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester