Hoofdmenu

Boleet

Gestart door M.Vullings, oktober 30, 2018, 12:50:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Welke boleet zou dit kunnen zijn, gezien in Noord-Limburg 28 oktober aan gemengde bosrand.
Hoewel het weken niet geregend had, was de hoed heel slijmerig, dit ken ik niet van boleten.
Bij druk blauw verkleuring van de buisjes.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

ridderzwam

Als we nou een ring ontwaarden op de steel, dan wisten we zeker dat het een Gele ringboleet is.

Groet.
Ria

e.moors

Gezien de blauwgroene verkleuring op de buisjes ben ik daar nog niet zo van overtuigd.
mvg. Eric

ridderzwam

ja, je hebt gelijk Eric ,die vlek is te blauwig.

groet,
Ria.

M.Vullings

Dat vonden wij ook, bovendien staat er geen lariks.
Koeienboleet zou kunnen als die nat is, maar ook daar klopt de buisjeslaag niet mee.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

e.moors

Zonder de steel is het lastig en blijft het onzeker, maar kastanjeboleet zou kunnen. Die zie je nu op veel plekken (in zuid-oost nederland iig) verschijnen
mvg. Eric

M.Vullings

Ja, zonder steel is niet slim, we moeten er nog inkomen, het zijn zo'n beetje de eerste paddenstoelen die hier op het kurkdroge zand verschijnen.
Maar ik blijf hem raar vinden met die dikke slijmlaag (was echt plakkerig), een stuk verder zag ik deze kastanjeboleet die er "gewoon" uitzag.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

e.moors

kastanjeboleet heeft juist een plakkerige natte hoed als 'ie nat is; alles wat zichtbaar is op je foto past er wel bij, maar ik mis de steel, dus voor mij blijft het een twijfelgeval.
mvg. Eric

M.Vullings

#8
Klopt, maar het had hier wekenlang niet geregend (zie aanvang topic), dat is juist zo vreemd, de andere boleet (laatste foto) was wel gewoon droog.
Het zal wel een raadsel blijven, in ieder geval weer geleerd betere foto's te maken.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.