Gers frankrijk

Gestart door IJSvogel12, maart 19, 2008, 20:07:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

IJSvogel12

Half juli ga ik naar La Romieu (tussen Agen en Auch)in het departement Gers in Frankrijk. Hebben jullie enig idee wat daar aan vogels te verwachten is of zijn er,
nederlands talige site's, waar ik wat kan vinden?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Johan

redmar_woudstra

Ik zie dat het vlakbij het pittoreske plaatsje Condom ligt, altijd leuk  ^_^

Ik ben wel in de omgeving geweest, maar niet precies in Gers. Verder dan wat algemene soorten (Cirlgors, Bijeneter) durf ik niet te gaan. Ben je misschien nog van plan richting Pyreneëen te vertrekken? Dan heb ik wat meer tips.
groet,
Redmar

IJSvogel12

Hoi Redmar,

Hoewel de pyreneeën nog een flink eind is, ben ik zeker van plan 'n keer de
tocht te maken. Dus als je nog tips hebt... graag.
Waar ik benieuwd naar ben is of er in Gers ook nog soorten als: Griel, kleine trap,
dwergarend, slangenarend, dwergooruil, ortlaan enz. voorkomen.
Met behulp van de ANWB-gids is dit moeilijk af te bepalen.
Het land is te groot en de kaartjes te klein.     :grin:

Johan  

frankneijts

Ik ben bang dat de Gers qua vogels zo'n beetje het minst interesante departement in Zuid-Frankrijk is! Van het rijtje dat jij noemt is alleen Dwergarend met enig voorbehoud te verwachten (vooral het zuideljk deel). Misschien ook Slangenarend maar dan toch zeer mondjesmaat. Ook de zuidelijke grasmusjes, Roodkopklauwier, Scharrelaar e.d. schitteren (vrijwel) door afwezigheid. Dat komt vooral omdat landbouw de boventoon voert en er nauwelijks spectaculaire landschappen te vinden zijn. Zou voor Kleine Trap en Griel niet zo'n bezwaar zijn maar die zitten daar helaas niet (meer) op wellicht 'n enkele Griel na.
Maar de Pyreneeën zijn relatief dichtbij......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

redmar_woudstra

Voor Dwergarend heb ik een prachtig plekje: de parkeerplaats van de Champion-supermarkt in Argeles-Gazost. Die ligt aan de voet van een heuvel, waarop zich een dierentuin bevindt met lokale fauna, waaronder beren en wolven. Die worden gevoerd, met als resultaat o.a. Slangenarend, wouwen en Dwergarend die boven de heuvel cirkelen.

Dat is dan op weg naar de Pyreneeën, zelf vind ik Gavarnie (zelfs met al die toeristen: Grijze Gors, Citroenkanarie, Steenarend), Cirque du Troumouse (Lammergier, Rode Rotslijster) en Vallée d'Oussou (veel Vale Gier, Steenarend, Gems, Alpenkraai, Alpenmarmot, Rode Rotslijster, Alpenheggemus, Lammergier schijnt er te broeden, al zag ik ze er zelf niet) prima. Als je tips wilt, kom maar op!
groet,
Redmar

redmar_woudstra

groet,
Redmar