Bijzondere vorm

Gestart door DuDe, oktober 26, 2018, 16:53:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

DuDe

Ik zou erg graag willen weten welke soort dit is.
Het betreft deze waarneming:
https://waarneming.nl/waarneming/view/163995286
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2018-09-14 Amsterdamse Waterleidingduinen - Sasbergen
Foto's:






Bij voorbaat dank, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

paddenstoelenmonster

Beste Axel,
ook al een mooi jong en gutterend (zwetend) exemplaar van de Roodgerande houtzwam.
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

DuDe

Opnieuw dank, Henk. En wat een leuk woord/verschijnsel heb ik er bijgeleerd.  :blink:
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

paddenstoelenmonster

Die pokdaligge vorm komt volgens mij doordat de guttatiedruppels zo zwaar zijn en door hun oppervlaktespanning zo sterk dat de uiterst zachte buitenkant van de groeiende zwam deze niet kan wegdrukken. Als later op de dag (want gutteren doen ze vooral 's morgens als het koud en vochtig is en het overtollige door het mycelium uitgeperste groeivocht niet zo snel verdampen kan) de druppel alsnog verdampt, blijft er een kuiltje in aanwezig. Bijgesloten een foto van zulke guttatieschade bij een Harslakzwam. De hele ontwikkeling zie je hier:

https://waarneming.nl/waarneming/view/142233620?_popup=1

Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen,
Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

wimperzwam

Dat zwaartekracht en oppervlaktespanning een rol spelen zou mij verbazen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

paddenstoelenmonster

Altijd intrigerende/prikkelend vragen stelt mijn voornaamgenoot Henk Huijser. Dat dwingt je tot bezinning! Mooi!
Ik blijf echter bij mijn stelling dat het pokdalige randoppervlak veroorzaakt wordt doordat de groei van de uiterst zachte randzone van de Roodgerande houtzwam (waar je heel vaak guttatiedropppels op ziet) geblokkeerd wordt door het gewicht van de er op liggende guttatiedruppels (dat is zwaartekracht) achterblijft tov de normale volume groei aan de buitenkant. De druppels zelf willen door de oppervlaktespanning een mooie bolvorm aannemen. Aan de onderkant lukt dat veel beter dan aan de bovenkant. Meer naar de randezones hebben de druppels sterk de neiging om van het oppervlak af te glijden. Je ziet dat ze daar een spoor achterlaten. Naast de druppels kan de groei gewoon doorgaan. Net zoals je regelmatig ziet dat in de zwakke groeizone zelfs grassprieten niet weggeduwd worden, maar zelfs omsloten/omspoeld worden en dus in de zwam opgenomen.
Het is dus geen beschadiging van het oppervlak door bijv regendruppels, maar volgens mij een achterblijvende groei, die soms later weer ingekaald/gecompenseerd wordt, net zoals dat bij beschadigingen door beschrijven vaak gebeurt. Ook dat groeit later weer dicht.
Ik sluit een aantal foto's (van Roodgerande houtzwammen) bij om mijn argumentatie te ondersteunen.
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen,
Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

wimperzwam

Beste Henk, door de osmotische druk is groeiend paddenstoelenweegsel zelfs in staat stenen weg te drukken en door asfalt heen te breken. Denk je dat het gewicht van een druppeltje vloeistof wel een belemmering is? Dit soort druppels zijn volgens mij uitscheidings produkten die onstaan bij de voor een groei nu eenmaal noodzakelijke stofwisseling. Het zou mij niet verbazen als groeirem hier wordt veroorzaakt door de vaak voor het organisme giftige stoffen die in dit soort uitscheidingsprodukten zitten. Om is een voorbeeld te noemen, een afval produkt dat vrij komt bij de gisting van koolhydraten is bv. alkohol, deze stof remt de groei van de gistcellen. Een afval product bij de stofwisseling van vissen is ammoniak deze giftige stof (niet alleen voor vissen) werkt sterk groeiremmend bij jonge vissen enz.

Mvgr.,
Henk Huijser.

paddenstoelenmonster

Zeer gewaarde Henk,
Jouw theorie zou wellicht ook kunnen. Misschien heb je zelfs daarvoor wat literatuurverwijzingen beschikbaar, want het fenomeen van schade door guttatie boeit mij enorm. Dat er allerlei stoffen in opgelost kunnen zitten is mij bekend. Bij valse teervlekkenzwammen zijn de druppels vaak barnsteenachtig van kleur. Zoals men vaak zegt: Een paddenstoel is wat hij eet. Dus meegevoerde stoffen uit het hout via het mycelium (dat ook voor de stuwdruk zorgt) spelen zeker een grote rol. Ik heb alleen willen betogen dat wat mij betreft op kleine schaal het gewicht van zo'n druppel ook best invloed uit kan - niet dat dat perse zo is - uitoefenen.
Wel vind ik het zeer opvallend dat ik bij nogal wat houtzwammen laag bij de grond zoveel last heb van ingegroeide takjes, blaadjes en zelfs (dat schreef ik al) ingesloten grassprieten. Bijgaande foto illustreert dat mijn inziens treffend. Als de jonge en bij aanraking altijd onmiddellijk kneuzende zwamgroeirand zo sterk zou zijn op grond van jouw these met osmotische druk, dan zouden deze grassprieten  echt wel weggedrukt worden. Nu worden ze helemaal omspoeld en daarna verankerd in het harder wordende vruchtlichaam. Ik heb dan altijd grote moeite om ze te verwijderen.
Het is een mogelijkheid, en niet meer dan dat!
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

wimperzwam

Hoe zwammen met opstakels omgaan vetschilt per soort. Veel houtzwammen groeien er gewoon omheen andere soorten drukken deze gewoon opzij. Heeft denk ik weinig te maken met een eventuele invloed van uitgescheiden druppels op de groei.

Mvgr.,
Henk Huijser.

paddenstoelenmonster

prima, discussie gesloten.
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.