Hoofdmenu

Vogelvangers

Gestart door carel, januari 09, 2006, 22:55:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

carel

kijk maar eens HIER

ga naar overzichten en dan naar januari 2006
scrol een stukje naar beneden
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jan-Pieter

#1
Misschien ten overvloeden maar DBA meld:

Het lijkt er op dat er weer vogelvangers op pad zijn die met lijmstokken o.a. Barmsijzen proberen te vangen. Ook hanteert men de methode om een bos berkentwijgen in zijn geheel in lijm onder te dompelen. Letterlijk een moordsysteem; hoe de vogels dan een poging doen om zich te bevrijden, zich letterlijk de veren uit hun lijf rukken.
Mocht men zo iets aan treffen, dan is het verstandig om de vogels te laten zitten (hoe moeilijk dat ook is...) en de AID erbij te halen. Lijmstokjes zijn vangmiddelen waarbij de kans op het, op heterdaad betrappen bijna 100% is; de dader zal altijd terugkomen om de vangsten te controleren, tenzij het hem is opgevallen dat anderen de vangmiddelen hebben ontdekt. Als je lijmstokjes aantreft is het ook altijd aan te raden om net te doen of je ze niet in de gaten hebt want in de meeste gevallen staat de dader ook altijd op zichtbare afstand de boel in de gaten te houden of fietst rond langs verschillende locaties waar stokjes staan.
Daarom de tip om na de vondst van een illegaal vangmiddel op gepaste afstand te gaan posten en onmiddellijk de AID te bellen en índien mogelijk foto's te maken. Het telefoonnummer hiervan hoort tegenwoordig standaard in het geheugen van ieder vogelaarmobieltje te staan!

AID-Groendesk:
030-6692640 (24 uur bereikbaar)
[size=8](gewijzigd)[/size]

Bel in dit soort gevallen NIET met de politie.

Bron:
Henri Bouwmeester

MCG JP

-------------------------------------------------------------------------
[size=8](Het eerder genoemde nummer (Meldkamer AID:
045-5466230 is waarschijnlijk niet correct.
[/size]

feel4nature

wat een verschrikkelijk gezicht! waarom doen mensen dat?
ik ben geen vogelaar, maar ik heb laatst met veel plezier naar een heel stel barmsijzen zitten kijken, die laat je toch lekker vliegen?
maar ja, ik zal wel naief zijn...
natuurlijk met groet, Ali.

carel

Het gaat hun maar om 1 ding
en dat zijn euro`s
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

feel4nature

ik kan er maar een ding van zeggen....walgelijk...
natuurlijk met groet, Ali.

Danielle

Al ben ik geen echte vogelaar, ik heb het telefoonnummer gelijk in m'n mobiel gezet.

Te triest voor woorden!

Danielle
Groetjes,
Danielle

kroonp

#6
Waarom niet de politie bellen?

Peter
Groet

Peter Kroon

tekenaar

Omdat de politie zoveel andere taken heeft dat het dan geen prioriteit krijgt en de politie hooguit de AID belt. Kan je beter rechtstreeks doen.

Overigens is het illegaal om barmsijzen (en andere in het wild gevangen) vogels te bezitten of verkopen. In gevangenschap gekweekte exemplaren moeten voorzien zijn van een gesloten ring die je alleen bij een jonge (niet uitgegroeide) vogel om de poot kan doen. Legaal gekweekte exemplaren zijn ook wel te koop, maar die zijn duurder. Voor kwekers levert het geen winst op want de investering in aanleg van een voliere, voer en vooral verzorgingstijd is vele malen groter als de opbrengst van enkele gekweekte exemplaren. Maar er is kennelijk voldoende vraag naar illegaal gevangen exemplaren om vangen wel winstgevend te maken (vaak doen ze er dan ook nog een iets te grote ring om - die dus geen bewijs is van nagekweekte vogels. Voor iedere beschermde vogelsoort is de ringmaat precies omschreven en ene ietsje grotere ring is dus ongeldig!). Ergo: vangen is een volkomen overbodige illegale bezigheid en als iemand echt barmsijzen wil hebben kan hij met wat moeite en geduld ook aan legaal gekweekte exemplaren komen. (De discussie waarom iemand uberhaupt barmsijzen zou willen hebben wil ik hier niet herhalen.)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

laatvlieger

Even een update:

Na de recente meldingen van illegale vogelvangst hierbij op verzoek van een medewerker van de AID het volgende:

Zet in plaats van het nummer dat ik gisteren op de lijst van EBNNL noemde het volgende telefoonnummer in het geheugen van je mobieltje of bewaar hewt thuis bij je telefoon:
het is het telefoonnummer van de AID-groendesk. Deze mensen zitten er speciaal voor meldingen over natuurzaken.

Het nummer van de groendesk is 030-6692640.

Voordeel is dat je niet doorgeschakeld hoeft te worden, buiten kantooruren om kom je vanzelf bij de meldkamer terecht. Ook weten deze mensen wie er als controleur in een gebied werkzaam is zodat een en ander sneller doorgespeeld kan worden.
Als laatste verzoekt hij ringers, vogelaars en inventariseerders om vreemde zaken die je in het veld en bij je werkzaamheden waarneemt door te geven. Er valt dan met name te denken aan nesten die plotseling leeg zijn, nesten met geringde vogels met gesloten ringen, en mensen die zich vreemd gedragen in het veld. Hierbij kun je ook denken aan het noteren van kentekens van auto's en evt. fotografisch vastleggen van zaken.

Bron:
Henri Bouwmeester
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

marcel123

#9
UVN met het correcte nummer (inderdaad dubbelop)

CiteerHet lijkt er op dat er weer vogelvangers op pad zijn die met lijmstokken o.a. Barmsijzen proberen te vangen. Ook hanteert men de methode om een bos berkentwijgen in zijn geheel in lijm onder te dompelen. Letterlijk een moordsysteem; hoe de vogels dan een poging doen om zich te bevrijden, zich letterlijk de veren uit hun lijf rukken.
Mocht men zo iets aan treffen, dan is het verstandig om de vogels te laten zitten (hoe moeilijk dat ook is...) en de AID erbij te halen. Lijmstokjes zijn vangmiddelen waarbij de kans op het, op heterdaad betrappen bijna 100% is; de dader zal altijd terugkomen om de vangsten te controleren, tenzij het hem is opgevallen dat anderen de vangmiddelen hebben ontdekt. Als je lijmstokjes aantreft is het ook altijd aan te raden om net te doen of je ze niet in de gaten hebt want in de meeste gevallen staat de dader ook altijd op zichtbare afstand de boel in de gaten te houden of fietst rond langs verschillende locaties waar stokjes staan.
Daarom de tip om na de vondst van een illegaal vangmiddel op gepaste afstand te gaan posten en onmiddellijk de AID te bellen en índien mogelijk foto's te maken. Het telefoonnummer hiervan hoort tegenwoordig standaard in het geheugen van ieder vogelaarmobieltje te staan!


AID-Groendesk:
030-6692640 (24 uur bereikbaar)


Bel in dit soort gevallen NIET met de politie.