Is dit een schotse kruisbek?

Gestart door rene van bruggen, oktober 26, 2018, 16:13:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

rene van bruggen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162874076
onzeker Schotse Kruisbek - Loxia scotica gezien op 2017-10-14 Nationaal Park Zuid-Kennemerland - Kennemerduinen
Foto's:


Toelichting:
Na uitzoeken van oude foto's kwam ik deze vogel tegen. Zat tussen een groep grote kruisbekken. Uiteraard heb ik deze waarneming op onzeker gezet, ik ken de discussie dat deze soort alleen aan DNA en sonogram herkend kan worden, maar foto komt exact overeen met p397 van veldgids vogels van Europa en andere foto's dit ik heb bestudeerd. Voor zover mij bekend ontbreekt de afwijkende wangkleur bij andere kruisbekken. Geluid bij wegvliegen was een luid 'tsjirp tsjirp', maar helaas niet kunnen opnemen en heb maar een foto. Ben benieuwd naar deskundig oordeel van de deskundige forumleden.
bij voorbaat dank René van Bruggen

frankneijts

Gewone, Schotse en Grote Kruisbek zijn geen van allen aan verenkleedkenmerken te herkennen: ze verschillen uiterlijk alleen in formaat, vooral van de snavel en verder op basis van het geluid. Jouw vogel is, op basis van snavelgrootte en -vorm, een Grote Kruisbek.
(Schotse is een strikte standvogel, beperkt tot enkele gebieden in Schotland)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rene van bruggen

Dank Frank voor jouw verhelderende antwoord.  Zal de waarneming veranderen naar grote kruisbek. Is natuurlijk nog steeds een prachtige waarneming! Met vr groet, RenĂ© van Bruggen