Zou dit Teligonium cynocrambe kunnen zijn ? Extremadura

Gestart door vanmiddelkoop, oktober 26, 2018, 09:27:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/163979595
Theligonum cynocrambe gezien op 2018-05-04 Spain - Navalvillar de Pela
Foto's:










bij voorbaat dank Betty van Middelkoop

e.kneepkens

lijkt mij helemaal goed. deze soort heeft aparte mannelijke en vrouwelijke bloemen. op de 4e en 5e foto is dat goed te zien.
4e foto mann.bl. rechts en vr.bl. links
met vriendelijke groet, Emanuel

vanmiddelkoop

Fijn, bedankt, ik was er lang niet zeker van...

Vr groet Betty

Plantoon

Je twijfel is terecht want volgens mij hebben we hier te maken met een Parietaria, wellicht P. mauritanica die niet zeldzaam is maar ik sluit P. lusitanica niet uit. De dimensie kan ik niet inschatten. Hieronder een sleuteltje voor Andalousische Parietaria's:

1. Perenne, densamente pubescente; hojas generalmente lanceoladas; aquenios casi negros ....................................... 1. P. judaica
1. Anual, laxamente pubescente; hojas ovadas o suborbiculares; aquenios verdes o marrones ...................................................... 2
2. Hojas hasta 8 cm, acuminadas; flores hermafroditas numerosas .......................................................................... 2. P. mauritanica
2. Hojas hasta 2,5 cm, no acuminadas; flores hermafroditas escasas .............................................................................. 3. P. lusitanica

Rien Ondersteijn

Ik denk dat Toon gelijk heeft en lettend op de 'gezette' blaadjes zou ik durven gaan voor Lusitanica Subsp.Lusitanica
Groene groe[n]tjes.Rien.

vanmiddelkoop

Enorm moeilijk  :huh:
Maar als je bij Flora.on kijkt is de vorm van de plant ook meer Lusitanica.
Hartelijk bedankt voor de leuke discussie in ieder geval!!

vr groet Betty

e.kneepkens

Betty, sorry dat ik je op het verkeerde been heb gezet. Ik vond het wel vreemd dat de soort Theligonum niet op je Excellijst stond, maar helemaal niet aan een Parietaria gedacht. Gelukkig zijn er meer mensen die kritisch kijken.
met vriendelijke groet, Emanuel

vanmiddelkoop

O nee,geeft niets hoor, juist fijn dat je er naar kijkt.
En deze soorten lijken ook zo op elkaar........