Oudejaarsvuurwerk verstoorde vogels

Gestart door Jan Harteman, januari 09, 2006, 21:45:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Harteman

Oudejaarsvuurwerk verstoorde vogels

Op nieuwjaarsdag werd aan het einde van het NOS-achtuurjournaal een tweetal radarfoto's getoond. Daarop was te zien dat de vogels in Nederland als gevolg van het afsteken van vuurwerk massaal op de vlucht sloegen. De foto's werden genomen om kwart voor twaalf, dus nog voor het hoogtepunt van het geknal.

In Nederland overwinteren miljoenen trekvogels. Deze wintergasten en de standvogels zijn beschermd door o.a. de Vogelrichtlijn en mogen niet opzettelijk worden verstoord. Door het (massaal) afsteken van vuurwerk worden de vogels het land uitgejaagd. Dit is in strijd met genoemde Vogelrichtlijn. Kennelijk heeft de wetgever de mogelijkheid om vuurwerk af te steken niet getoetst aan deze richtlijn.


Bron: www.dierennieuws.nl

---

Het valt mij al jaren lang op dat ik in de nacht van 31 december op 1 januari massaal ganzen hoor overvliegen. Ik heb nog niet vergeleken of dit in andere nachten anders is, maar ik kan me voorstellen dat door het vele vuurwerk toch veel meer ganzen in paniek opvliegen...
Tjah wat doen we eraan? Lijkt me niet mogelijk om vuurwerk voor deze ganzen te verbieden...bovendien, is ooit gebleken dat het negatieve effecten heeft op het gedrag van de ganzen ná Oud en Nieuw? Vuurwerk wordt toch al decennia afgestoken en ik geloof niet dat het iets is van de laatste jaren dat vogels er bang voor zouden zijn...

duck

Ik ben dan ook voor de vogels blij dat het weer afgelopen is ook de tuinvogels
reageren hierop 31 december had ik zoals iedere winterdag nog veel vogels over de vloer 1 januari viel mij op dat het rondom de voederplaatsen in mijn tuin erg lang rustig bleef en sommige soorten heb ik die dag nauwelijks gezien.
ik vroeg me eigenlijk ook af waar al de vogels die in steden en dorpen verblijven
gebleven waren toen om  12.00  het vuurwerk afgestoken werd waren deze voor die tijd al gevlucht?  
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

Bram Rijksen

de Ransuilen zitten nog op hun plek, de Goud- en Appelvinken zaten op 1-1 in dezelfde struik als op 31-12, de mussen zijn nog even brutaal als vóór de jaarwisseling...
Waarmee ik aan wil geven dat het logisch lijkt dat vuurwerk invloed heeft op slapende vogels; vraag is of er een aantoonbaar (blijvend) schadelijk effect is te vinden in het afsteken van vuurwerk. Ik geloof er eerlijk gezegd helemaal niets van...

Els

Voor de Sovon-tuinvogeltelling heb ik een aantal dagen vogels geteld en doorgegeven. Van 31 dec. en 1 jan. heb ik niets doorgegeven. Door het vele vuurwerk, ook overdag, waren er in onze tuin geen vogels te bekennen.

Els
Els Ouwehand, Katwijk

BWoets

Bij mij in de tuin was ook geen verschil te merken.. zoals iedere ochtend (wanneer ik thuis ben) heb ik op 1 januari weer voedsel neergegooid en het was weer goed druk..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

marcel123

CiteerVoor de Sovon-tuinvogeltelling
Misschien twee tuintellingen organiseren in de winter van 2006, een op nieuwjaarsdag en een in het weekend ervoor?