Roofvogels Zuid-Afrika

Gestart door Gerard Kenter, maart 18, 2008, 22:08:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Kenter

Kan iemand mij helpen met de determinatie van de hieronder geplaatste roofvogels. De foto's zijn eind februari in het Krugerpark in Zuid-Afrika genomen. Bij de eerste denk ik aan een juveniele Verraux's eagle, maar bij de tweede heb ik geen flauw idee. Met de Sasol vogelgids kom ik er niet uit.
Groeten,

Gerard Kenter

Gerard Kenter

De tweede:
Groeten,

Gerard Kenter

frankneijts

Zeker dat je de foto's (of de nummers) niet hebt verwisseld Gerard? De 2e lijkt me immers een onvolwassen Zwarte (Verreaux) met al dat zwart. De 1e weet ik zo niet helemaal zeker al lijkt Savannearend (juveniel) het meest in aanmerking te komen (iris lijkt licht, mondhoeken reiken tot halverwege het oog).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

redmar_woudstra

Volgens mij beide Tawny Eagle, al kan ik Steppe Eagle (winter, euh, zomergast daar) niet uitsluiten zonder boek hier.
groet,
Redmar

gerdwichers8

Ik heb het als Frank: De eerste een Savanne arend en de tweede een juveniel Zwarte.
Voor de Savanne lijkt me Bastaard afvallen vanwege de wel erg zware snavel; lijkt proportioneel meer op Steppe. Een lichtere iris wijst op een oudere vogel eveneens de grijzere snavel direct na de washuid; juveniel zou de hele snavel zwart moeten hebben.
Voor die Zwarte valt te zeggen dat het kenmerk van de lichte keel en heit gebrek aan overtuigend zwart aan de zijkant van de kop me wat doet wijfelen.
De zwarte schouderveren echter, in combinatie met de lichte mantel en lichtgerande dekveren is  exclusief voor een juveniel Verreaux zou ik zo zeggen.

han.endt

#5
Ronde neusgaten, lange mondhoeken (tot onder oog). Staart aardig wigvormig. Vrij slank. Variabel verenkleed. Is Wahlbergs Arend geen optie?

s.w.s

#6
Het lijkt me ook dat de foto's zijn omgedraaid. Ook heb ik de indruk in elk geval naar twee verschillende soorten te kijken. De tweede lijkt me een onvolwassen Zwarte Arend. Voor een juv. zou hij ook veel witte veren moeten hebben volgens Gensbol. Gelijkende soorten die daar worden genoemd zijn Keizerarend en Steenarend die op basis van verspreiding natuurlijk afvallen.

Die eerste zag ik in eerste instantie Savannearend in, zo licht is een Steppearend volgens mij niet, maar dat kan het licht zijn op de foto. Savanne is zandkleur en  Steppe meer bruinig als grondtoon (van de exemplaren die ik zag). Maar de rug is toch ook wel erg vlekkerig. Zou ook duiden op een ouder beest dan.

De optie Wahlbergs Arend valt volgens mij af, dat is maar een heel klein beest, dit lijken me grote jongens, de jizz pleit tegen Wahlberg vind ik. Zo mooi heb ik ze niet gezien, fraaie platen!

In Zuid Afrika zijn trouwens Wahlberg en Steppe ook niet algemeen, zo ze al voorkomen toch?. Ik heb geen gids van Zuidelijk Afrika...
Groetend, Swim

s.w.s

Volgens een vriend van mij , die helemaal Zwarte Arend freak is, zijn het beide Tawny's (Savve dus). Een licht en een donker exemplaar. Hij verwijst naar Plate 80 van hét Raptors boek, maar dat bezit ik niet.

Ben benieuwd naar andere reacties, want ik ben nog niet overtuigd  
Groetend, Swim

gerdwichers8

#8
Bij mij is het plate 85.
Nieuw voor mij dat er een donkere morph bestaat. Dat maakt het aannemelijk dat het een Savanne arend is.
Een lichtere vogel op die plaat laat ook donkerder schouderveren zien dus als er ook nog een donkere morph bestaat, zou een enigszins intermediaire vogel dit kenmerk wat meer kunnen vertonen.
De lichte keel houdt de mogelijkheid open voor een geheel lichte onderzijde. Dit kenmerk van de lichte keel en de niet-contrasterende pet passen niet op Verreaux.

redmar_woudstra

Ik heb met name in Kenia en Tanzania nogal wat Savannearenden gezien en er is enorm veel variatie qua kleed: van kaki tot vogels als deze.
groet,
Redmar

Rick van der Weijde

Ik heb op het moment dus ook geen vogelboek bij de hand, maar mijn gevoel gaat met dat van Redmar mee: beide Savannearend. Ik ben het met Swim eens dat het geen Wahlbergs is vanwege het grove karakter dat de foto's laat zien. Wahlbergs toont volgens mij veel kleiner en "liever", daar waar dit vrij grote vogels lijken. Steppe valt volgens mij af omdat dan de mondhoek veel verder had moeten doorlopen (bovendien ken ik zo'n lichte variant eerder van Savanne arend dan van Steppe).

Zwarte Arend kan ik op basis van kenmerken niet zo makkelijk uitsluiten (heb ik toch echt een vogelboek bij nodig), maar zelf neig ik met een behoorlijke zekerheid naar Savannearend / Tawny Eagle. Voor wat het waard is.

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

gerdwichers8

#11
Zwarte schouderveren zijn in sterke mate op deze vogel te vinden.
http://www.mangoverde.com/birdsound/picpag...ic30-207-5.html
En wat kleur betreft is deze gelijk
http://www.mangoverde.com/birdsound/picpag...ic30-207-1.html
terwijl een juveniel Verreaux een donkere onderzijde laat zien die reeds op de kin en keel begint.
http://www.birdsisaw.com/bis/photo.aspx?q=1876
Mogelijk is ook ieder juveniel van die soort bont i.p.v geelbruin/zwart zoals op de foto van Gerard.
De snavel is ook wat langer bij een Verreaux wat op een aantal foto's te zien is. Meer als van een Steenarend (met variatie)

s.w.s

Naar wat ik later nog begeep is de doorlopende mondhoek redelijk diagnostisch voor rapax en sluit dat verrauxii ook weer uit. Dus toch tweemaal Steppe denk ik dan.
Groetend, Swim

Gerard Kenter

Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties. Foto´s zijn niet verwisseld. Wat mij deed denken aan een juv Verreaux´s (zwarte) was de creme kleurige bovenvleugeldekveren. In de Sasol (veldgids van Zuidelijk Afrika) staat een plaatje van een juv. die qua kleurstelling in de buurt komt; het koppatroon klopt echter niet.

Ik zal morgenavond de Gensbol er ook nog maar op na slaan. Blijft toch lastig die Aquila's
Groeten,

Gerard Kenter

Rick van der Weijde

CiteerNaar wat ik later nog begeep is de doorlopende mondhoek redelijk diagnostisch voor rapax en sluit dat verrauxii ook weer uit. Dus toch tweemaal Steppe denk ik dan.
Savannearend rapax heeft een doorlopende mondhoek tot ongeveer halverwege het oog. Steppearend nipalensis tot voorbij het oog. Immers dat is wat ik me vanuit de boeken herinner. Op de foto denk ik te zien dat de mondhoek 'slechts' tot halverwege het oog doorloopt en dus diagnostisch is voor Savanne (en niet voor Steppe).

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

gerdwichers8

#15
CiteerBlijft toch lastig die Aquila's
Dat is het geval voor ons Nederlanders omdat we zo weinig ervaring opdoen met deze familie.
Mijns inziens zijn alleen Steppe en Savanne in vlucht echt moeilijk in deze contreien. Dichter bij huis sommige kleden van Bastaard en Schreeuwarend.

Niet-passende kenmerken moeten de constructie van de identificatie net zo lang doen rammelen totdat het geheel, op een andere, correcte wijze,   nauwsluitend in elkaar past.