Wat is de naam van deze plant in een oud parkbos in Heemstede?

Gestart door Niko Buiten, oktober 25, 2018, 15:46:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niko Buiten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. De plant groeit temidden van Zevenblad en Klimop in een oud parkbos (voormalige buitenplaats?). De plant is niet aangeplant, eerder verwilderd of wild (na recente inburgering).

Het betreft deze waarneming:

https://waarneming.nl/waarneming/view/163963273

Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-10-21 Heemstede

Foto's:

Bij voorbaat dank.
Groet,

Niko Buiten.

Rob Koelman

Volgens mij is dit de bonte vorm van Euonymus fortunei of E. japonicus..

Met zekerheid ooit aangeplant daar. Kan eventueel wel standhoudend/verwilderd zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Niko Buiten

:duim: Ik ken geen alternatief, dus ik denk dat je gelijk hebt, Rob. Wat is het kenmerkende onderscheid tussen Euonymus fortunei en E. japonicus?
Groet,

Niko Buiten.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Sipke Gonggrijp

Het is E. hederarcea of ook wel E. fortunei genaamd. In dit geval denk ik ook aan (oude) aanplant.

rapunzel

Citaat van: Niko Buiten op oktober 25, 2018, 16:44:32 PM
:duim: Ik ken geen alternatief, dus ik denk dat je gelijk hebt, Rob. Wat is het kenmerkende onderscheid tussen Euonymus fortunei en E. japonicus?
Volgens de Dendrologie v.d. Lage landen:
E. japonicus     ---> grootste bladbreedte boven het midden, twijgen opgaand, niet wortelend.
E. fortunei       ---> grootste bladbreedte in of onder het midden, twijgen vlak liggend en meestal wortelend.
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

Niko Buiten

Dank jullie wel. De grootste bladbreedte is onder het midden. Ik maak er Euonymus fortunei van (wat ook is voorgesteld).  :duim:
Groet,

Niko Buiten.