Phytomyza op wilg spec?

Gestart door Jorick, oktober 24, 2018, 17:53:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jorick

Het lijkt me en phytomyza of andere vlieg, maar ik kan hem niet vinden in relatie tot Wilg.

https://waarneming.nl/waarneming/view/163935303
Phytomyza spec. gezien op 2018-10-24 Arnhem - Spijkerkwartier e.o
Foto's:


Dank!
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

joost kaha

volgens mij Phyllocnistis saligna, oftewel wilgenslakkenspoormot
mijn dank is groot!
joost klein haneveld

dirder

Een Phyllocnistis in ieder geval. Aan de beschrijving van de mijnen etc... is duidelijk nog werk.
Groeten, Dirk Derdeyn.

carina

Dit is een mijn van Gele slakkenspoormot (Phyllocnistis valentinensis).
Mijn gelig, onderzijdig, blijft binnen de bladschijf van 1 blad, met een zeer dunne centrale frasslijn.

Carina

Jorick

Dank beiden! Mooie verrassing..
Hartelijke groet,
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

dirder

Citaat van: carina op oktober 24, 2018, 22:49:53 PM
Dit is een mijn van Gele slakkenspoormot (Phyllocnistis valentinensis).
Mijn gelig, onderzijdig, blijft binnen de bladschijf van 1 blad, met een zeer dunne centrale frasslijn.

Carina

Dat gelige zie ik hier niet echt. Zelf hebt u al waarnemingen van mij waarbij de mijnen allemaal beperkt waren tot één blad (en met smalle centrale frasslijn) en zonder gangen op de twijgen P. saligna genoemd. Volgens mij moet heel die kwestie toch eens nader bekeken worden. Waarom kan de kleur van de mijn overigens niet afhankelijk zijn van de wilg waar die op zit (komen voor op totaal verschillende wilgen)?
Groeten, Dirk Derdeyn.

RWester

Bladmineerders.nl zegt ook nog dit over een verschil tussen Gele - en Wilgenslakkenspoormot

31a gang gelig, frasslijn smal en scherp: Phyllocnistis valentinensis (= Gele slakkenspoormot)
31b gang zilverig, frasslijn breder, vager begrensd: Phyllocnistis saligna (= Wilgenslakkenspoormot)
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


dirder

Weet ik. Maar ik vertrouw het zaakje niet helemaal. Er is alleszins iéts dat niet klopt.
Groeten, Dirk Derdeyn.