gal op wilg met veel spinsel, zaden+ larvenhuidj

Gestart door hdeheer, maart 18, 2008, 15:49:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdeheer

In Paddepoel, schooltuincomplex Groningen zitten aan het eind van een tak van de kronkelwilg een vijftal "wilgeroosjes", rabdophaga denk ik (foto 1). Bij nadere inspectie zit er spinsel in met lange draden en ook een 30 tal tweekleppige zaden met kort pluis, wat bijna geheel is verdwenen of verwerkt in het spinsel (foto 2 met keverschildjes). er komt een bleek mijtje te voorschijn, 2 piepkleine keverschildjes, meerdere poepjes en een achttal larvenhuidjes van ca. 1 cm(bijna libelle-achtig met 4 vleugelstompjes. (foto 3, onder; met borststuk, achterlijf en 4 vleugelstompjes))
Ra, ra wat kan dit zijn? Een galmug,-vlieg, een vlinder, wesp, kevertje of zijn er meerdere hotelgasten? Zijn er insecten die pluiszaden oogsten en ze zo verzamelen?



Floppy

#3
Ofschoon het misschien inderdaad een Rabdophaga zou kunnen zijn, denk ik hier eerder aan een nogal verdroogde zgn. Warvlecht, Stenacis triradiata (Nalepa, 1892).
Deze op o.a. Wilg (Salix sp.) voorkomende zgn. Warvlecht (die in nogal verschillende varianten voorkomt) is altijd toegeschreven aan de galmijt Stenacis triradiata (Nalepa, 1892), voorheen ook wel bekend als Eriophyes triradiatus.
Redfern en Shirley vermelden in British Plant Galls (p.219), dat onderzoek van Westphal en Michler virusdeeltjes in de warvlecht heeft aangetoond. Of overigens een virus i.p.v. een galmijt dus verantwoordelijk is voor de gal, is daarmee overigens nog niet aangetoond.

De overige in het fenomeen aangetroffen vondsten kunnen (zowel bij de Warvlecht als bij een Wilgenroosje) heel goed afkomstig zijn van latere bewoners, krakers, commensalen, ed.  :rolleyes:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

hdeheer

Bedankt Floris, ik heb allerlei afbeeldingen bekeken  op internet. Het klopt wel denk ik. Een afbeelding van het mijtje zelf en zijn biologie is moeilijk te vinden, jammer.
Herman