(Mest)kever Portugal

Gestart door Nightspy, oktober 20, 2018, 19:42:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nightspy

Bij een kennis van mij landde vanmiddag de kever op de foto op haar arm. Zij (en ik ook) vraagt zich af wat voor soort het is. Als ik hem invoer in waarneming.nl krijg ik als resultaat Voorjaarsmestkever - Geotrupes vernalis. Als ik de foto's van deze soort bekijk, dan lijkt hij daar inderdaad op, maar ik twijfel door de uitsteeksels op zijn pronotum. Mogelijk is het een soort die niet in Nederland voorkomt en daardoor met de ons beschikbare middelen niet is te determineren. Ik hoor het graag.

Hans Hartvelt
Hans Hartvelt
Doorwerth

Douwe van der Ploeg

Ja, die soort is het zeker niet. Enig idee hoe groot het beestje was? Heb niet het idee dat het Geotrupidae/nae is, maar wel iets in de buurt.
Douwe van der Ploeg

Nightspy

#2
Hallo Douwe,

Bedankt voor je reactie. Nee, ik heb geen afmetingen. De kever zit op een arm, dat geeft enige indicatie. Het lijkt me een relatief grote kever.

Ik heb nog eens wat rondgeneusd op internet en ik denk dat het een Scarabaeus soort is. Volgens Fauna Europaea komen er in Europa 13 Scarabaeus soorten voor, waarvan 5 in Portugal. Drie daarvan hebben putjes op het pronotum of ribben op de dekschilden. Twee soorten hebben zowel een glad pronotum als gladde dekschilden, zoals op de aangeboden foto. En dus denk ik dat het een S. sacer of een S.typhon is. Op foto's heeft S. sacer 6 even lange tanden op de kop en S. typhon 2 grote en vier kleinere tanden. Dus ik denk dat het een S. sacer is. Wat denk jij?

Gr. Hans
Hans Hartvelt
Doorwerth

Douwe van der Ploeg

Ik weet er niet genoeg vanaf om verder te kunnen, maar wat je zegt klinkt zeker niet onlogisch.
Douwe van der Ploeg

Arp

#4
Op basis waarvan heb je pius eruit laten vallen?

Zijn er meer foto's en kom je dan ergens met deze sleutel?: http://molbiol.ru/forums/index.php?act=Attach&type=post&id=154842

P.S. De drie overgebleven soorten staan in deze sleutel wat overzichtelijker naast elkaar.
Een aantal details zijn niet goed te zien (omscherp) op de foto, maar op basis van de duidelijke tuberkels op de centrale richel op de kop zou het dan inderdaad sacer moeten zijn ... van mij uiteraard zonder garanties.

De tanden op de kop durf ik van de foto niet in te schatten want de tanden van de voorscheen liggen erachter en vertekenen de boel volgens mij(!)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)