Lijkt op schelp

Gestart door Corryabbink, november 22, 2005, 00:50:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Hier kan ik niet uitkomen. Wie weet welke soort dit is? Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto maar het was al bijna donker. Ca 4 cm. met een steeltje van 0,5 cm.
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

Weke oorzwam of gestreept oorzwammetjes.

Corryabbink

#4
Bedank :D Kon ik niet uitkomen ik kon haar helemaal niet onderbrengen.  Ze had een duidelijk gestreepte rand dat is niet op de foto te zien. Kan ik haar dan op Gestreept oorzwammetje zetten ?
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Bij de oudere exemplaren van het Gestreepte oorzwammetje zijn deze streepjes langs de hoedrand het beste zien.

Corryabbink

Bedankt Han. Ik heb haar nog hier en zie de streepjes langs de rand duidelijk.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#7
Aanvankelijk nam ik aan dat het een Oorzwam was maar kan deze nu vergeleken met de door mij gevonden diverse soorten oorzwammen niet plaatsen. Ik kom tot Gewone oesterzwam. Wat vinden jullie er van ?

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dinant Wanningen

Hoi Corry,

Een Hohenbuehelia soort (Harpoenzwam) maar welke is moeilijk te zegen.
Groet ,Dinant


Corryabbink

Hallo Dinant,

Bedankt maar deze was niet viltig juist helemaal vettig kaal. Harpoenzwammen zijn toch viltig?

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Ik hou het toch maar op de oorzwam..... ik keek er ineens zo vreemd tegenaan.

Bedankt,

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

feel4nature

ik kan je twijfel goed begrijpen Corry, ik zou ze ook meteen voor oesterzwam hebben uitgescholden....maar ik durf niet tegen John in te gaan....:-))
natuurlijk met groet, Ali.

Dinant Wanningen

Hoi,

Inderdaad zijn de meeste harpoenzwammen iets viltig vooral langs de hoedrand alhoewel dit bij nat weer moeilijk te zien is zoals ook op de foto ,maar wat mij op het idee bracht dat het misschien een harpoenzwam was de foto van de onderkant het verloop van de lamellen lijkt verdacht veel op die van een Harpoenzwam.
Groet ,Dinant


Corryabbink

#13
Hallo Dinant en John,

Ik heb ergens nog een doorsnede op de foto van deze zwam. Zal ik een dezer dagen eens opzoeken. Oorzwammen zijn naar ik nu weet niet zo dik. Daarom kwam ik ook aan het twijfelen wat betreft de soort. Harpoenzwam was ook de eerste waar ik aan dacht maar zag toen geen vilt. Het was echter nog maar in het begin van mijn paddestoelen tijdperk.

Bedankt,

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#14
Hierbij de doorsnede van de zwam. Ze is hier nu ze droog is inderdaad viltig. De eerste foto's waren in de stromende regen gemaakt. Ze deed me toen ik haar vond denken aan de foto van Bleke harpoenzwam in het boek van Keizer. Dat het vilt in de stromende regen niet zichbaar zou zijn had ik niet op gerekend. Gelukkig heb ik de andere dag nog foto's gemaakt van de doorsnede. Alles op een rijtje gezet kom ik met de sleutel van Vermeulen en aantekeningen in mijn schrift op Bleke of Gewone harpoenzwam.  In de eindsleutel ook vergeleken met de gegevens uit het Duitse boek(Horak) kom ik dan tot Gewone harpoenzwam.
Wie kan me nog iets verder helpen of kent deze zwam?


Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

John en/of Dinant zouden jullie deze soort die door de regen tot misverstanden geleid heeft nog eens willen bekijken?

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

Als je materiaal had gehad, was dit microscopisch snel bekeken of dit een harpoenzwam is/was. Toch vraag ik het je nog. heb je nog materiaal liggen?

Corryabbink

Dat weet ik zo niet ik heb een hele collectie maar nog niet geordend.

Sommige soorten heb ik op sporen onderzocht. Gaf soms wel een duidelijker beeld.

Nog een vraag.

Sporenonderzoek doe ik nu meest met 800x om de olietoestanden uit de weg te blijven. Volgens sommige boeken kan het bij grotere sporen ook op 400x.

Wat is jouw mening?

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

Ik heb even geen literatuur bij de hand, maar een harpoenzwam heeft aparte (cheilo)cystiden. Daar zou je dan naar kunnen kijken. Als je het specie kunt vinden, dan mag je 'm opsturen wat mij betreft, dan kijk ik er wel naar.