Hoofdmenu

Longkruid

Gestart door han.endt, april 15, 2006, 17:41:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Ik heb gemerkt dat bij veel ingevoerde waarnemingen van Gevlekt Longkruid (Pulmonaria officinalis) het in werkelijkheid om Tuinlongkruid (P. saccharata) bleek te gaan. Misschien nuttig om eens in te gaan op de determinatie.

Op onderstaande foto is aan het linker blad, dat met de punt onder het klimopblad zit, goed te zien dat het om P. saccharata (Tuinlongkruid) gaat. Het blad versmalt namelijk geleidelijk in de steel en de steel is duidelijk gevleugeld. Bij het Gevlekt Longkruid (P. officinalis) is het blad duidelijk hartvormig (dus versmalt plotseling in de steel) en is de steel niet of nauwelijks gevleugeld. (Foto: Leo Samson)

Er zijn nog andere meer subtiele verschillen: bij Tuinlongkruid is de kroonbuis behaard en bij Gevlekt Longkruid is de kroonbuis kaal, uitgezonderd een ring van haren.
Bij Gevlekt Longkruid zijn de grondbladeren meer of minder wintergroen en bij Tuinlongkruid verdwijnen ze meestal in de winter. Planten zonder grondbladeren in bloeiende toestand behoren dus tot de laatste. Bij beide soorten verschijnen de (nieuwe) grondbladeren na de bloei.
De habitus van Gevlekt Longkruid is wat statiger en meer opgaand dan het slappere Tuinlongkruid, maar dit is erg standplaats gevoelig. Ook oogt Gevlekt Longkruid veel frisser groen dan het wat sombere Tuinlongkruid.
Op drogere grond zijn de planten erg gevoelig voor meeldauw, vooral na de bloei. Soms sterven de planten dan bovengronds af om later weer uit te lopen

Overigens worden er ook kruisingen tussen deze twee en andere soorten gekweekt en die kunnen (neem ik aan) ook allemaal verwilderen.

han.endt

Hier een voorbeeld van Gevlekt Longkruid. Zie de frissere groene bladeren en het hartvormige blad links iets onder het midden. (Foto van internet)

Pieter Stolwijk

Zeer nuttige info, daar de Flora er geen melding van maakt.

Misschien eens in Gorteria publiceren? Of anders in ons (Twentse Floristische Werkgroep) blaadje Hypericum?
Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

Corryabbink

Hallo Han,

Ooit (15 jaar geleden)heb ik uit Giethoorn een Longkruid meegebracht. Nooit heb ik getwijfeld of dit wel de echte was. Ik heb jouw gegevens vergeleken met mijn plant en kom toch tot de conclusie dat het Gevlekt longkruid is. Zou jij ook nog eens willen kijken? Het is maar goed dat jij zoveel van tuinplanten weet.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Hallo Corry,

Ziet er heel goed uit, maar helemaal zeker durf ik pas te zijn als ik of de grondbladeren zie of de kroonbuis.

Corryabbink

Hierbij de grondbladen zojuist nog op de foto gezet.
met groet, Corry

Corryabbink

En hier de kroonbuis. Deze heeft alleen een ring van haren en is verder kaal.
met groet, Corry

han.endt

De grondbladeren kloppen niet voor Gevlekt Longkruid. Er zouden vrij eenvoudig bladeren te vinden moeten zijn met een plotseling in de steel versmallende voet. De kroonbuis is op de foto niet zichtbaar die zit in de kelk(buis).
Bij een tweede blik vind in ook de bloemen typisch, want ze verkleuren niet naar blauw. Ze blijven veel te roze er moet dus wel tuinbloed in zitten. Ik kan deze niet benoemen, het is ook geen zuivere saccharata.

mcbud

wow!
hoe het plantje ook mag heten, de foto is fantastisch!
hopelijk leest de veldwachter van Giethoorn-en-ommelanden niet mee......

:) marc budding

Corryabbink

Hallo Han,

Dit waren oude bladen die de winter overleefd hebben.
Wat de bloemkleur betreft ben ik het niet met je eens. Ik kan ook wel een foto maken met oudere bloemen die echt helemaal blauw zijn. Overigens zit er in het middendeel van de eerste foto al een blauwe bloem. De kroonbuis kan ik natuurlijk niet op de foto krijgen zou kunnen maar kost veel tijd. Geloof me nu maar dat ze van binnen helemaal kaal is op een haarring na. Die foto heb ik geplaatst omdat ze zulke mooie geaderde kroonbladen heeft. Ik weet niet of dat alle soorten Longkruid hebben.

In de flora gaat men van wortelstandige zomerbladen uit. Zo ik het nu kan bekijken zijn deze heel verschillend sommige gaan ineens (min of meer hartvormig) over in de steel. Maar er zijn ook bladen die geleidelijk overgaan.
De kelk is aan het eind van de bloeitijd even lang als breed en helemaal beklierd.
Verder nog een kenmerk.  De bladen hebben klierhaartjes. Volgens de flora is dat een kenmerk van Smal longkruid (P.montana)
Mogelijk is dit toch een kweekvorm van P. officinale x P. montana of heb jij nog een ander idee?
met groet, Corry

han.endt

Het probleem met hybriden van longkruid is dat er zoveel zijn van zoveel soorten dat er   van veel gekweekte vormen de herkomst niet meer is te achterhalen.

Corryabbink

In ieder geval bedankt. Ik ben er nu achter dat het geen echte P. officinale is. Ik zal de waarneming verwijderen. Had ook geen zin maar wou graag weten of ze goed was. Ik zal de foto op het forum zetten zodat er geen gat valt.
met groet, Corry

Hinko

Zeer interessant potsje!

Ik heb een klein onderzoekje gehouden en op 6 lokaties Gevlekt longkruid bekeken. Alle kroonbuizen waren kaal op de genoemde ring na. Allemaal hadden ze min of meer hartvormige onderste bladen en was de kelk na de bloei duidelijk verwijd. Zie deze waarneming

De planten neigen het meeste naar Gevlekt longkruid en minder naar Tuinlongkruid. Toch ben ik niet helemaal overtuigd. Ik heb geen winterbladen gevonden en het onderste blad zit een beetje tussen hartvormig en geleidelijk in.

mvgr, Hinko
mvgr, Hinko

han.endt

Geen twijfel. Prachtige exemplaren van Gevlekt Longkruid. De bladeren van de nieuwe scheuten versmallen plotseling in de nauwelijks gevleugelde steel. De frisgroene bladeren zijn niet al te bont en de vlekjes vloeien niet ineen.

Hinko

Bedankt. Toch is de plant op de foto vermoedelijk ontsnapt uit een tuin.
Een aantal Oude Stinzentuinen in de buurt (Martenastate te Cornjum, Dekemastate te Jelsum en de Prinsentuin in Leeuwarden) staan bekent als oude vindplaatsten van Gevlekt Longkruid. (volgens D.T.E. v/d Ploeg in "Stinzeplanten in Fryslân"). Deze plaatsen zouden de bron kunnen zijn.

Hinko
mvgr, Hinko

han.endt

Het viel me al op dat hij erg tussen pad? en schutting stond. Maar ja, ook ontsnapte exemplaren zien er levensecht uit en het is heel moeilijk om na te gaan waar zo'n plant vandaan komt.

Hinko

Ik was net in een tuincentrum en daar werd (volgens het bordje) P. saccharata verkocht. Met hartvormige bladeren!

Hinko
mvgr, Hinko

han.endt

CiteerIk was net in een tuincentrum en daar werd (volgens het bordje) P. saccharata verkocht. Met hartvormige bladeren!

Hinko
Geloof mij. Ik heb jaren in het vak gezeten. De namen bij de tuincentra zijn volstrekt onbetrouwbaar. Als bijvoorbeeld de etiketten (met plaatje) op zijn dan stoppen ze er een etiket in van een gelijkende soort, want met etiket verkoopt beter. Ook worden door de kwekers als een bepaalde soort niet leverbaar is vaak een gelijkende soort geleverd zonder dat dit verder aangegeven wordt.
Er zijn echter wel tuincentra waar ze van de naamgeving wel een serieuse zaak maken. Deze zijn bij de liefhebbers meestal goed bekend, maar ook daar kan er altijd iets tussendoor glippen.

TESS13

Dag Allemaal,

Dit was heel leerzaam, want ik heb wat af zitten stoeien met al dat Longkruid!!
Zal nogmaals proberen er niet weer in te tuinen!!
Bedankt
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

margriet

ook hier bedankt voor de info, zulke topics zouden bewaard moeten blijven of in de soortbeschrijvingen opgenomen moeten worden :duim:

groetjes,

Margriet

Niko Buiten

Citeerzulke topics zouden (...) in de soortbeschrijvingen opgenomen moeten worden
Helemaal mee eens!
Groet,

Niko Buiten.

han.endt

Maar even naar boven gehaald.