Hoofdmenu

vondst

Gestart door Ted van der Knaap, maart 17, 2008, 19:39:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

..in een recreatiegebied in het Westland met geen huizen in de direkte omgeving..

ter plaatse dacht ik qua vorm van het lichaam aan een kat.. ..maar twijfelde omdat ik hem er toch wat roofdier-achtig uit zag zien, zeker wat betreft z'n gebit..

thuis mijn beide katers aan een gebitscontrole onderworpen en dan stap ik toch af van een kat (het zijn wel huis-balkon-en keukenkaters!)

heb weinig kennis van andere roofdiertjes maar voor marter, bunzing o.i.d. zijn de pootjes volgens mij te lang

4 foto's  1 van lijf en 3 van gebit

Toch kat of....????
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Tim Asbreuk

#4
Gezien de lange poten en het gebit ga ik toch voor kat
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

logico

Met vriendelijke groet,
Patrick

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

robertjan51

Ik dacht aan de kleur huid te zien dat het om een vos ging maar toevallig heb ik een katten en een vossenschedel thuis en het gebit komt overeen met de kat.
Het meest opvallende daarbij is de tweede kies die drie punten heeft.
Een vos heeft 1 grote uitstekende punt.
Ook is de afstand tussen de eerste kies en de tand daarvoor bij een kat groter.
Ik hoop met deze foto meer duidelijkheid te brengen.
Het is dus een foto van een kat.

Groeten; robert-Jan

Jeroen Nagtegaal

Citeerter plaatse dacht ik qua vorm van het lichaam aan een kat.. ..maar twijfelde omdat ik hem er toch wat roofdier-achtig uit zag zien, zeker wat betreft z'n gebit..
Een kat is ook een roofdier,
Geen weg in de buurt? Verder zijn de helder witte snorharen ook erg opvallend voor een "wild" zoogdier.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citeer
Citeerter plaatse dacht ik qua vorm van het lichaam aan een kat.. ..maar twijfelde omdat ik hem er toch wat roofdier-achtig uit zag zien, zeker wat betreft z'n gebit..
Een kat is ook een roofdier,
Geen weg in de buurt? Verder zijn de helder witte snorharen ook erg opvallend voor een "wild" zoogdier.
..doordat het vel over de kaak heen is lijkt het gebit ws allemaal wat robuuster en grover..

toch ziet het gebit van mijn katten er veel minder sterk uit (maar ja, blikvoer en brokjes!!)

denk dat dit dan een (ver)wilde(rde) kat is geweest die zelf zijn eigen kostje bij elkaar heeft moeten scharrelen en daardoor een sterker gebit heeft ontwikkeld

vond de kat! naast een recreatiefietspad, geen verder verkeer.. dus aangereden lijkt niet waarschijnlijk...
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Leon Olsthoorn

Citeer
Citeer
Citeerter plaatse dacht ik qua vorm van het lichaam aan een kat.. ..maar twijfelde omdat ik hem er toch wat roofdier-achtig uit zag zien, zeker wat betreft z'n gebit..
Een kat is ook een roofdier,
Geen weg in de buurt? Verder zijn de helder witte snorharen ook erg opvallend voor een "wild" zoogdier.
..doordat het vel over de kaak heen is lijkt het gebit ws allemaal wat robuuster en grover..

toch ziet het gebit van mijn katten er veel minder sterk uit (maar ja, blikvoer en brokjes!!)

denk dat dit dan een (ver)wilde(rde) kat is geweest die zelf zijn eigen kostje bij elkaar heeft moeten scharrelen en daardoor een sterker gebit heeft ontwikkeld

vond de kat! naast een recreatiefietspad, geen verder verkeer.. dus aangereden lijkt niet waarschijnlijk...
Dat moet dan een verwilderde kat zijn, want wilde kun je in het Westland echt wel vergeten. Bovendien lijkt ook wat nog over is van de vacht niet op wilde
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Ted van der Knaap

CiteerDat moet dan een verwilderde kat zijn, want wilde kun je in het Westland echt wel vergeten. Bovendien lijkt ook wat nog over is van de vacht niet op wilde
..een echte wilde kat bedoelde ik ook niet.. ..wilde meer aangeven dat het een kat is die niet door mensen word verzorgd..
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Date Lutterop

Vergeet niet dat je eigen katten ook nog tandvlees op de kaak hebben. Omdat dit op het skelet ontbreekt, lijken de tanden en kiezen een stuk forser. Er bestaan natuurlijk grote verschillen tussen katten met betrekking tot allerlei maten, maar ik denk niet dat een verwilderde kat per definitie een sterker gebit heeft. Die kattenbrokjes zijn kwalitatief erg goed hoor.

Overigens had je waarschijnlijk al aangenomen dat ook ik bij de foto's ga voor Huiskat.  

Groet,

Date


Ted van der Knaap

CiteerVergeet niet dat je eigen katten ook nog tandvlees op de kaak hebben.
...dat is een héél goede opmerking...

de helft van de tanden/kiezen van bovenstaand gebit zit normaal gesproken onder het tandvlees verborgen.. ..daar heb ik even overheen gekeken..

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

tekenaar

Er is geen enkel verschil in uiterlijk tussen verwilderde en gehouden katten! Wel is er individuele variatie: ook in afmetingen van tanden en kiezen.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/