Hoofdmenu

Voorjaar 2008

Gestart door TjeerdBurger, maart 17, 2008, 12:20:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

TjeerdBurger

Ja het gaat bijna weer beginnen, of is het inmiddels al begonnen? Na lange, donkere en saaie winter staat er weer een spannende voorjaartrek voor de deur. De 1e verrassingen hebben zich al voorgedaan, bijvoorbeeld de sterke vinken trek de laatste dagen. Ook hebben we al flinke kokmeeuwen trek gezien. Velen tjiffen zijn al volop aan het zingen en de andere zomergasten zullen snel, of wat minder snel, volgen.

Vanaf de 2e verdieping van m'n school heb ik een vrij goed zicht op de skyline van Ede. Vandaag viel me op dat er veel grote meeuwen (zilvermeeuw?) naar Noord trokken, is dit ook elders in het land gezien?

teunvankessel

www.trektellen.nl , hier zie je alle tellingen!  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Thijs Fijen

CiteerVanaf de 2e verdieping van m'n school heb ik een vrij goed zicht op de skyline van Ede. Vandaag viel me op dat er veel grote meeuwen (zilvermeeuw?) naar Noord trokken, is dit ook elders in het land gezien?
Ja, in Veghel ook de laatste dagen veel grotere meeuwen. Veel Kleine Mantels ook ineens (relatief)
Thijs Fijen

Gerard Troost

#3
17 maart was volgens mij ook de dag dat een van die SOVON sateliet vogels terug kwam in NL (vanuit Marokko). Vogel 41771 zie http://www.sovon.nl/default.asp?id=408
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

TjeerdBurger

na een rustige periode ziet het er voor de komende dagen erg goed uit voor de trek. Gister was er al behoorlijke trek, vooral na 10 uur. Zie bijvoorbeeld de telling van de Fonteintjes in België: http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpo...&datum=20080327
jammer genoeg waren de tellers op Breskens net te vroeg weg om de sterke trek te tellen. Voor vandaag ziet er het weer goed uit volgens de radarvoorspellingen en ook de komende dagen wordt er veel trek verwacht. Ben benieuwd wat het gaat opleveren! Succes allen

Thijs Fijen

Oeeh, morgen Kamperhoek :) Heb der zin in! De zwaluwen moeten een keer gaan komen :)
Thijs Fijen

Tukkerbird

CiteerOeeh, morgen Kamperhoek :) Heb der zin in! De zwaluwen moeten een keer gaan komen :)
Ik zit ook nog op de eerste te wachten,bij ons worden de boertjes en oeverzwaluwen al wel gemeld.
Volgens Birdtam was er vandaag al heel veel trek,het zit alleen veel te hoog waardoor ze haast niet zichtbaar zijn.

frankmeer

CiteerIk zit ook nog op de eerste te wachten
Ik ook nog.
Frank van der Meer

frankmeer

Ik heb ze nu natuurlijk wel gezien ;) 2 Boertjes.
Frank van der Meer

laatvlieger

Ik ben benieuwd wanneer het echt los gaat barsten, dat kan nu toch niet al te lang meer duren? Alles begint nu binnen te druppelen, maar de grote hausse moet nog komen. Ik kan niet wachten! Vandaag was het volgens mij nog erg rustig in Nederland. Volgend weekend (eind april)? Of zou het morgen en dit weekend al goed zijn?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

TjeerdBurger

inderdaad, ondanks dat er al vele zomergasten aanwezig zijn is de trek nog niet echt los gebarsten. Kan niet al te lang meer duren, weersvoorspellingen zijn op zich voor de komende tijd niet slecht dus wie weet dat het binnenkort echt losbarst. Vandaag al opvallend veel grappies, om de haverklap kwamen er groepjes van ong. 5 vogels overvliegen. Ook aan de telling van breskens is te zien dat de grappies het vandaag goed deden: http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpo...1&site=0&taal=1
Al redelijk wat soorten en aantallen op breskens...misschien dan toch het begin van?

In het binnenland viel de trek dan wel weer erg tegen, lage aantallen en weinig soorten. Strabrechtse heide had wel z'n 1e gierzwaluw!

Gerard Troost

CiteerAl redelijk wat soorten en aantallen op breskens...misschien dan toch het begin van?
Vogeltrek is er bijna altijd. Het enige verschil is dat we onder sommige omstandigheden het kunnen zien (Oostelijke winden = tegenwind voor de vogels = lager vliegen).
Er zijn al giga veel vogels "door", en er gaan nog giga veel vogels komen, maar niet de komende dagen vrees ik. ZW 4á5 is nou niet echt het beste voor goede zichtbare trek (vogels hebben de wind in de rug, dus gaan hard en hoog "door")
Gr
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

TjeerdBurger

ja inderdaad, maar omdat er nog niet echt goeie dagen zijn geweest met veel zichtbare trek lijkt het alsof het nog moet losbarsten.

Marijn van Oss

Citeerinderdaad, ondanks dat er al vele zomergasten aanwezig zijn is de trek nog niet echt los gebarsten. Kan niet al te lang meer duren, weersvoorspellingen zijn op zich voor de komende tijd niet slecht dus wie weet dat het binnenkort echt losbarst. Vandaag al opvallend veel grappies, om de haverklap kwamen er groepjes van ong. 5 vogels overvliegen. Ook aan de telling van breskens is te zien dat de grappies het vandaag goed deden: http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpo...1&site=0&taal=1
Al redelijk wat soorten en aantallen op breskens...misschien dan toch het begin van?

In het binnenland viel de trek dan wel weer erg tegen, lage aantallen en weinig soorten. Strabrechtse heide had wel z'n 1e gierzwaluw!
Strabrechtse heide doet het sowieso niet slecht met de zwaluwen.
Groeten,
Marijn van Oss

teunvankessel

Vandaag op Kamperhoek vlogen de vogels ook hard en hoog!

De trek was niet top, maar het kon slechter. volgende week voorspellen ze 5 dagen lang oostenwind, ben benieuwd langs de kust en kamperhoek etc. ik zit in de Alpen (ook niet slecht natuurlijk)
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

TjeerdBurger

ja de voorspellingen zagen er goed uit maar die verwachtte Oosten wind valt toch tegen volgens de laatste voorspellingen. Volgens windguru wordt het vanaf Woensdag NO-wind, het is niet de voorspelde ZO-wind..

Steven Wytema

nou ja,... nu voorspellen guru en windfinder oostenwind.
Alleen BAMBAS zegt dat er niet zoveel trekt...
Tot zaterdag! Dan komt de zuidcomponent in de picture;
maar wat is dan wijsheid? wat gaat er komende dagen allemaal trekken/vallen?
Steven Wytema


laatvlieger

Citeernou ja,... nu voorspellen guru en windfinder oostenwind.
Alleen BAMBAS zegt dat er niet zoveel trekt...
Tot zaterdag! Dan komt de zuidcomponent in de picture;
maar wat is dan wijsheid? wat gaat er komende dagen allemaal trekken/vallen?
En waar ga je staan? Breskens of Kamperhoek?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Gert Veurink

Vrijdag naar Breskens. Ben benieuwd... roodstuitzwaluw here I come ;)  
groet!
Gert Veurink



Gerard Troost

Citeer
Alleen BAMBAS zegt dat er niet zoveel trekt...
Dat maakt niet uit. Goed trekweer is voor ons vogeltrektellers slecht, want dan vliegen de vogels hoooog ;)
DO+VR wordt leuk. Ik zeg dagrecord Kneu (4000+) voor donderdag (je moet toch wat zeggen).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Thijs Fijen

Ik wilde even zeggen dagrecord graspiepers. Toen bedacht ik me dat dat dagrecord wel redelijk stevig staat haha.

Tja het is even afwachten. Maar het lijkt mij erg leuk te gaan worden.

Vrijdag, zaterdag en zondag waarschijnlijk Kamperhoek :D
Thijs Fijen

laatvlieger

Ik zie nu boven Leiden telkens aardig wat graspiepers doorkomen! OP Breskens zijn blijkbaar ook grote aantallen doorgekomen.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rinie van Reenen

Citeerja inderdaad, maar omdat er nog niet echt goeie dagen zijn geweest met veel zichtbare trek lijkt het alsof het nog moet losbarsten.
Het is natuurlijk theoretisch mogelijk dat er geen enkele dag komt met zichtbare trek! Als alles onzichtbaar overgevlogen is, is het helemaal niet noodzakelijk dat de rest zichtbaar langs komt!
Groet, Rinie van Reenen

Thijs Fijen

Citeer
Citeerja inderdaad, maar omdat er nog niet echt goeie dagen zijn geweest met veel zichtbare trek lijkt het alsof het nog moet losbarsten.
Het is natuurlijk theoretisch mogelijk dat er geen enkele dag komt met zichtbare trek! Als alles onzichtbaar overgevlogen is, is het helemaal niet noodzakelijk dat de rest zichtbaar langs komt!
Zoals vorig jaar de Veldleeuwerikken (bij ons op de telpost dan in ieder geval)

Laten we hopen dat het goed gaat vliegen. En wel zichtbaar.
Thijs Fijen

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gerard Troost

#26
Citeerhttp://www.trektellen.nl/trektelling.asp?t...1&site=0&taal=1, toch geen verkeerde dag daar!
We hebben het hier natuurlijk wel over dé ogen van Jan Erik! Maar je kunt natuurlijk ook gewoon zelf 15 megapixel ogen kopen en een hele dag in het oosten van het land gaan staan  :D  (als je ze ergens ziet mag je wel ff mailen, kom ik ook ff een stelletje halen, ik heb nog van die ouderwetse met 3 megapixel)

Jeroen, jij woont toch langs de Maas? Alles wat over Hamert komt komt zeker ook door het Maasdal. Gewoon eens proberen (en niet vies zijn van 50 vogels in 10 uur).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

Nou 10 Km van de maas...
Ik zie hem overigens vaak zat met stage, Dat levert ook soms leuke dingen op!
Maar verder heb ik alleen de zondagen af en toe vrij, en tja dan moet het redelijk weer zijn. Momenteel moet ook nog eens alles per fiets dus ik kan maar enkele plek per week doen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

TjeerdBurger

Citeer
Jeroen, jij woont toch langs de Maas? Alles wat over Hamert komt komt zeker ook door het Maasdal. Gewoon eens proberen (en niet vies zijn van 50 vogels in 10 uur).
ja inderdaad, als die 50 vogels bestaan uit o.a. wat wouwen en een visarend mag je niet klagen!

RWester

Zo te lezen was het in het hele land aardig voor roofvogels (en ander spul).

En als je dan net (ik gok op de hele dag) op een telpost staat met wat gerichte stuwing dan krijg je die oostelijke beesten wel mee.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester