Zwarte rat rukt op in zuidelijke provincies

Gestart door Freek Verkerk, maart 17, 2008, 11:19:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Zwarte rat rukt op in zuidelijke provincies (nu.nl)

Hi,

Ik vind het altijd wel goed als een diersoort het goed doet.

We hebben het nu wel over de zwarte rat, een dier dat in verband wordt gebracht met de Pest, (De zwarte dood) een ziekte die 1000 jaar geleden soms 1 op de 3 europeanen dode. Het dier heeft een slechte naam, maar is dat terecht?

Het zou allemaal ziekten kunnen overbrengen. Maar dat kunnen mensen ook. Je zou dan wel in contact moeten komen met die rat denk ik, dus uit de sloot drinken, zwemmen in de natuur, zeilen / surfen (spatwater).

Mijn inschatting is dat het zwaar overdreven is.

Zijn er mensen die hier iets meer van af weten?

Administrator, als ik dit topic in de verkeerde groep gepost heb kun je het wel verplaatsen (Natuurbeheer zou namelijk ook kunnen).
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

mlahaye

Hallo Freek,

Het onderwerp lijkt mij geschikt voor het zoogdieren-forum, dus wat mij betreft kan het blijven staan.

Ik denk wel dat het RIVM een punt heeft. De zwarte rat kan inderdaad ziektes overbrengen die in potentie gevaarlijk zijn voor mensen. De kans om besmet te raken is waarschijnlijk erg klein, 25 gevallen in één jaar duidt niet op een erg grote kans op besmetting, maar hanta is een hele vervelende ziekte die dodelijk kan aflopen. Meer onderzoek naar het bestrijden van ratten plagen of het voorkomen daarvan lijkt mij dan ook wel op de plaats.

Maurice La Haye
admin zoogdieren


gjcaspers

Ik dacht dat hantavirus hier alleen voorkwam bij de Rosse Woelmuis? Nu kennelijk dus ook bij de Zwarte Rat. Overigens lijkt mij de kans om met Zwarte Ratten en hun ziekten in contact te komen veel kleiner dan bij Bruine Ratten, omdat Zwarte Ratten niet bij/in water zitten.
Groet,
Gert-Jan Caspers

tekenaar

Zwarte rat zit veel meer in huizen als bruine rat (met name onder daken en zo, HOOG, dus) en niet bij water. De kans om met zwarte rat in aanraking te komen is dus m.i. juist wat groter. In het midddelandse zeegebied zie je ze 's nachts door de boomkruinen wandelen, meest langs de kust en op de eilanden. Het is (wereldwijd) bepaald geen zeldzame soort en er is m.i. ook geen enkele reden om de Nederlandse populaties niet uit te proberen te roeien (wanneer ze hinderlijk zijn).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jessesven

De soort heeft samen met zijn grote bruine broer en andere soorten uit het genus als geen ander gezorgd voor een slachting onder vogels, reptielen, zoogdieren etc. Weg ermee als het kan!

logico

CiteerDe soort heeft samen met zijn grote bruine broer en andere soorten uit het genus als geen ander gezorgd voor een slachting onder vogels, reptielen, zoogdieren etc. Weg ermee als het kan!
lol..
Met vriendelijke groet,
Patrick

Limosa

CiteerHet is (wereldwijd) bepaald geen zeldzame soort en er is m.i. ook geen enkele reden om de Nederlandse populaties niet uit te proberen te roeien (wanneer ze hinderlijk zijn).
Zwarte rat is toch een inheemse soort? Zou je die willens en wetens uit moeten roeien? Rosse woelmuis zorgt in Scandinavie mintens en waarschijnlijk nog meer besmettingen met het Hantavirus dan de zwarte rat. Betekent dit dat we die ook uit moeten roeien? In Nederlang komt rosse woelmuis toch ook al vrij dicht bij de mens. Hetzelfde geldt voor bruine rat. Ik kom vaak in aanraking met bruine rat, ook binnenshuis. dus wat dat betreft zie ik niet in dat de zwarte rat bij terugkeer in Nederland maar direct uitgeroeid moet worden...
Groeten,

Joachim

Tim Asbreuk

Probeer een soort met zo'n hoge reproductie en aanpassingsvermogen maar eens uit te roeien. Bestrijden kan altijd maar uitroeien lukt denk ik toch niet.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

tekenaar

#8
Lijkt me typisch een kandidaat voor "bestrijden waar mogelijk en zinvol". Ik heb ook niet de illustie dat uitroeien mogelijk is, al is, voor zover ik weet, zwarte rat in NL sterk gebonden aan bebouwing en daardoor veel minder wijd verspreid als bruine rat. Ik ben er niet van overtuigd dat hij "inheems" genoemd moet worden om de volgende redenen:
- niet bestand tegen het NL klimaat (want geen duurzaam buiten gebouwen levende populaties bekend)
- hoogstwaarschijnlijk via transport van goederen in NL terechtgekomen (als "verstekeling")

De soort is al heel lang aanwezig, maar dat maakt hem nog niet inheems. Hooguit "ingeburgerde exoot" omdat hij al voor 1492/1500 aanwezig was (internationaal kan men het niet eens worden over welk jaartal te nemen: het precieze of het afgeronde. In de praktijk is er geen verschil: die paar jaar maken niet zo veel... ).

Of en waar je hem kunt tolereren zou ik niet af laten hangen van de tijd die de soort aanwezig is, maar van het (mogelijke) effect op andere soorten (inclusief effect op mensen).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

CiteerDe soort heeft samen met zijn grote bruine broer en andere soorten uit het genus als geen ander gezorgd voor een slachting onder vogels, reptielen, zoogdieren etc. Weg ermee als het kan!
Der bestaat ook zoiets als een natuurlijk ecosysteem waar alle inheemse soorten in horen thuis te komen, Een onziingie post lijkt me. (en zwarte is discutabel, maar bruine is inheems)

Maar on-topic, Bij Nederweert (Limburg) leefde een populatie Zwarte ratten langs het kanaal, ze leven dus ook bij water, voor zover ik weet is deze populatie nu met succes uitgeroeid. Ik vind het niet erg als er fanatiek word bestreden tegen exoten in het algemeen, ben zelfs wel voor. Dus zwarte rat mag ook bestreden worden zolang inheemse soorten er maar niet te veel onder lijden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

CiteerHallo Freek,

Het onderwerp lijkt mij geschikt voor het zoogdieren-forum, dus wat mij betreft kan het blijven staan.

Ik denk wel dat het RIVM een punt heeft. De zwarte rat kan inderdaad ziektes overbrengen die in potentie gevaarlijk zijn voor mensen. De kans om besmet te raken is waarschijnlijk erg klein, 25 gevallen in één jaar duidt niet op een erg grote kans op besmetting, maar hanta is een hele vervelende ziekte die dodelijk kan aflopen. Meer onderzoek naar het bestrijden van ratten plagen of het voorkomen daarvan lijkt mij dan ook wel op de plaats.

Maurice La Haye
admin zoogdieren
Volgens de RIVM is er jaarlijks maar 1 geval bekend van het Hantavirus, Erg weinig lijkt, het gaat zoals ik het lees in de meeste gevallen vanzelf over.

http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op_rij/hantavirus.jsp
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

logico

Tja.. wat is inheems en niet..

De bruine rat.. Ook vanuit een ander land naar ons land gekomen.
De zwarte rat ook..
De fazant ook..

Zo zijn er nog veel meer soorten..

Ik vraag me af wanneer een status verandert van uitheems naar inheems. In mijn ogen veranderd dit nooit. Maar wie ben ik.
Met vriendelijke groet,
Patrick

grunsven

#12
CiteerDer bestaat ook zoiets als een natuurlijk ecosysteem waar alle inheemse soorten in horen thuis te komen, Een onziingie post lijkt me. (en zwarte is discutabel, maar bruine is inheems)

Het eerste is een veel gehoorde maar niet voldoende onderbouwde stelling. Het klinkt leuk maar ik geloof er niks van.

De tweede is onjuist. Bruine rat is ook niet inheems, deze soort komt uit Azië.


Ik ben het met logico eens dat een soort in kan burgeren maar maar daarmee niet inheems wordt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Date Lutterop

Tja, dan zijn we zelf ook alleen maar ingeburgerd en niet meer dan dat. Afgezakt via de Rijn, toch? Overigens mag je aannemen dat er voor elke soort een datum te verzinnen is waarop hij Nederland is gaan bewonen. Dus: inheemse dieren/planten bestaan niet???

Groet,

Date


Leon Olsthoorn

CiteerIk vraag me af wanneer een status verandert van uitheems naar inheems. In mijn ogen veranderd dit nooit. Maar wie ben ik.
Ik denk dat je soorten die hier zonder hulp van mensen naartoe komen na verloop van tijd wel als inheems kan gaan beschouwen. Bijvoorbeeld de Noordse Woelmuis, die mag van mij inmiddels wel inheems genoemd worden. Maar waar je die grens vervolgens legt is volstrekt arbitrair, wanneer gaan we de turkse tortel als inheems beschouwen, bijvoorbeeld. Over 100 jaar, of over 10.000 jaar zoals de Noordse Woelmuis, of nooit?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

tekenaar

op eigen kracht gekomen = inheems

door mensen hier naartoe gebracht = uitheems

Heeft helemaal niets te maken met tijdsduur.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Leon Olsthoorn

Dan is noordse woelmuis een uitzondering, die valt in geen van beide categorieën
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

grunsven

Noordse Woelmuis is niet geïntroduceerd en dus inheems.

Net als Turkse tortel, deze is op eigen kracht hierheen gekomen en niet geïntroduceerd.


Zoals Tekenaar al zegt tijd heeft er niets mee te maken.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

mlahaye

Even terug naar het topic. Het RIVM is onjuist geciteerd door 'de pers'. Bij zwarte ratten is nog NOOIT een hanta-virus aangetroffen. Wel is onlangs een andere (tweede) type Hanta-virus aangetroffen bij bruine ratten.

Kortom, bestrijding van zwarte ratten is dus vanwege een vermeend hanta-virus niet nodig, maar wellicht wel vanwege de verspreiding van dierziekten.

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren