Herkenning van marterachtigen

Gestart door Limosa, maart 17, 2008, 16:32:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Vandaag heb ik de eerste BMP inventarisatieronde weer gedaan in de Weerribben. Heerlijk dat voorjaar met al die zingende en roepende vogels, maar dat terzijde.

Behalve heel veel vogels kom ik al meerdere jaren op vaste plekken rond de eendenkooi uitwerpselen tegen die ik toeschrijf aan een marterachtige. Dunne, langwerpige uitwerpselen die varieren van donkerbruin naar lichtgrijs en van bijkans vochtig/slijmerig naar droog. Inhoud varierend van haar, botresten en pitten. Ook vind ik met enige regelmaat pootafdrukken in vochtige grond en, bij de inventarisatie van roofvogelnesten, krabsporen aan boomstammen waar de nesten zich in bevinden. Die krabsporen leiden naar het nest, waardoor ik denk dat deze nesten bezoek gehad hebben van marterachtigen.

Tot zover de aanleiding....

Nu vermoed ik dat deze sporen te herleiden zijn naar boommarters. Dat ze in het gebied aanwezig zijn is bekend. Ze worden in de omgeving van de eendenkooi sporadisch gezien, er zijn verkeersslachtoffers bekend op een weg die een kilometer verderop loopt, er is een zichtwaarneming van twee inventariseerders die bij het bezoek aan een haviknest de schrik van hun leven kregen toen er vanuit een gat in het nest een boommarter naar buiten kwam en het biotoop lijkt me geschikt.

Kan ik deze combinatie van sporen toeschrijven aan boommarter of aan marter spec.? Wanneer dat laatste zo is dan zou ik graag willen dat deze aangemaakt wordt in de database.

En hoe worden (boom)marters geinventariseerd? Is dat o.a. op basis van sporen of puur op zichtwaarnemingen en verkeersslachtoffers...

Groeten,

Joachim

logico

#1
Om boommarters te vinden is het van belang om te letten op krabsporen, keutels en in het voorjaar op mogelijke nestbomen. Ook wijzen verkeersslachtoffers - hoe treurig ook - op de aanwezigheid van boommarter. In sommige gebieden ligt de dreiging van verwisseling met de steenmarter op de loer. Boommarters kunnen moeilijk geinvetariseert worden aan de hand van alleen sporen (prenten) omdat deze sporen te veel op die van een steenmarter.

Je zou kunnen zeggen dat de afdruk van de steenmarter iets ronder is maar die verschillen zijn miniem. De verschillen met een kat zijn wel duidelijk zichtbaar als je een spoor in het zand of de modder ziet. Achter de voorste kussentjes heeft een kat één grotere kussen. Marters hebben als het ware, kleine kussentjes los van elkaar.

Je kunt de verschillen wel zien als je ze vast hebt.
De voetzolen van een steenmarter zijn altijd onbehaard.
De voetzolen van een boommarter zijn in de zomer onbehaard. In de winter behaard.

Vaak wordt de boommarter verward met de steenmarter.
Kenmerken waarin de boommarter met de steenmarter verschilt zijn:

-Boommarter heeft een donkere neus. Steenmarter veelal vleeskleurig.
-Boommarter is donkerder van kleur (koffie/chocolade kleur) maar wil je het zeker weten. Dan kijk je naar de ondervacht die bij een boommarter donker is en bij een steenmarter licht.
-Boommarter heeft een meer afgeronde, vlekkerige gelige (kan ook wit zijn!!) keelvlek/bef
-Boommarter heeft grotere oren met een licht randje die meer op de kop staan.
-Boommarter is slanker en staat hoger op de poten

Ik geloof dat het penisbotje van de boommarter langer is als die van een steenmarter. Ook een verschil.

Je kunt ook contact opnemen met Werkgroep Boommarter Nederland voor verdere info wat betreft inventarisatie en leefgebieden.
http://www.werkgroepboommarter.nl/

Met vriendelijke groet,
Patrick

Aaldrik pot

Het wordt steeds duidelijker dat boommarters in een op het eerste oog minder geschikt biotoop zoals laagveengebied toch voor nageslacht zorgen. Ronald Messemaker van Natuurmonumenten in de Wieden heeft inmiddels wat ervaring opgedaan met boommarters in dergelijke gebieden. Misschien kun je eens contact met hem opnemen. Natuurlijk ben je ook altijd welkom op een bijeenkomst van de Werkgroep Boommarter Nederland. De najaarsvergadering is toevallig (!) in Ossenzijl (11 oktober). Neem daarvoor even contact op met Ben van der Horn via de ook door Patrick genoemde website.

Wat betreft de keutels, vind je wel eens een latrine, een ophoping van meerdere keutels in een boom of op een roofvogelnest?

Combinatie van sporen geeft idd indicatie naar boommarter, maar blijft altijd onzeker als steen- en boommarter naast elkaar voorkomen. Ik weet niet goed hoe het zit met het voorkomen van steenmarter in de Weerribben. Aan de hand van de krabsporen is overigens niet of nauwelijks op te maken of het om boom- of steenmarter gaat. Boommarters gebruiken roofvogelnesten overigens niet alleen als slaapplaats, maar moertjes brengen er, wellicht bij gebrek aan geschikte holle bomen, ook hun jongen groot.

Groet Aaldrik Pot
Aaldrik Pot