Onduidelijke populier

Gestart door rapunzel, oktober 13, 2018, 11:50:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Geacht forum,
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/163288899
onzeker Zwarte balsempopulier - Populus trichocarpa gezien op 2018-10-07 Purmerend - Purmerbos
Foto's:




bij voorbaat dank
Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

Nathalie De Somer

Hallo Koos,
Ik weet nog niet wat het is, zeker een Populus.
Het volgende valt me op... plus wat meedenkende vragen:
- Veel nerven onstaan vlakbij de bladvoet, de onderkant heeft geen vleugje wit zoals bij Zwarte balsempopulier, elke tand op de bladrand heeft een spitsje.
- Hoe is de bladsteel, afgeplat of rond, wat is de bladgeur?
- Was er verder kans op aanplant op de plek waar je deze vond? Kon de gemeentelijke groendienst hier wat over vertellen?
- Wat staat er in de buurt, is dit het enige exemplaar, is het een zaailing en zijn alle bladeren aan de boom gelijkaardig of zie je overgangsvormen.
vr groet
Nathalie


dirder

Ik zie niet in waarom dit een Populier zou moeten zijn. Kan het geen opslag zijn van een Berk?
Groeten, Dirk Derdeyn.

rapunzel

Citaat van: dirder op oktober 13, 2018, 22:02:16 PM
Ik zie niet in waarom dit een Populier zou moeten zijn. Kan het geen opslag zijn van een Berk?
Dat heb ik ook overwogen, maar in de bovenste foto zijn de bovenste bladen zo hartvormig dat ik  er dat niet in zie.
Ik ga binnenkort weer eens naar de plek om te zien of ik meer bladfoto´s en foto´s van de stam kan maken.
De boom staat in het Purmerbos  (klei) en berk is er niet veel aangeplant, zeker niet in gemengde bestanden.
Je hoort nog van mij.
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

Rob Koelman

Citaat van: dirder op oktober 13, 2018, 22:02:16 PMIk zie niet in waarom dit een Populier zou moeten zijn. Kan het geen opslag zijn van een Berk?

Citaat van: rapunzel op oktober 13, 2018, 22:31:46 PMJe hoort nog van mij

Oei...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

rapunzel

Koos Ballintijn

rapunzel

Citaat van: dirder op oktober 13, 2018, 22:02:16 PM
Ik zie niet in waarom dit een Populier zou moeten zijn. Kan het geen opslag zijn van een Berk?
ik ben vandaag nog eens op de plek gaan kijken en vond er alleen Tilia x vulgaris, met heel veel variatie in de bladvorm.
Ik haal deze waarneming maar weg en ga nog eens verder kijken.
Allen bedankt.
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn