Hoofdmenu

Welke muis?

Gestart door Hannie Luijten, oktober 17, 2018, 21:03:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. De foto's met de maatstok zijn 3 dagen na de vondst gemaakt, de muis is hier een stuk dikker dan hij oorspronkelijk was, hij zit namelijk al vol met maden.
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/163537229
onzeker Veldmuis - Microtus arvalis gezien op 2018-10-13 Harfsen
Foto's:
















bij voorbaat dank Hannie Luijten
Groet, Hannie

Rob Koelman

Rosse woelmuis (Myodes glareolus)...
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Bedankt Rob  :blink:
Welk(e) kenmerk(en) geeft de doorslag? Het staartje leek me zo kort.
Groet, Hannie

Rob Koelman

Citaat van: Hannie Luijten op oktober 17, 2018, 21:51:24 PMWelk(e) kenmerk(en) geeft de doorslag? Het staartje leek me zo kort.

De staart van veldmuis is meestal nog veel korter (heel af en toe een 'langstaartig individu'). Mogelijk is jouw muis nog niet volgroeid (juveniel).

Op de derde foto zie je de karakteristieke, roodachtige vachtkleur. Deze kleur zit ook relatief hoog op de rug (bij Microtus soorten begint de bruine kleur van de rugvacht lager op de flanken). Verder is de kop spitser dan bij veldmuis en de oren zijn groter (maar dat is niet altijd goed te zien). Ook de iets grijzige buikvacht wijst op rosse woelmuis (bij veldmuis veel witter).

Niet alleen adhv de uitwendige kenmerken, maar ook aan de hand van de gefotografeerde kiezenrijen is de muis eenduidig als rosse woelmuis te determineren.
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Bedankt voor de uitleg  :duim:
Groet, Hannie