zuiver of toch niet?

Gestart door JohanvantBosch, maart 16, 2008, 18:43:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Vanwege de donkere borst denk ik dat bijgaande vogel toch een hybride is, maar ben niet helemaal zeker. Wat vinden jullie?

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3866831

garryb

Zowel vanwege de donkere borst als de grijze en witte randen over de bovendelen een duidelijke invloed van Brandgans bij deze vogel. Inderdaad een hybride dus.

JohanvantBosch

CiteerZowel vanwege de donkere borst als de grijze en witte randen over de bovendelen een duidelijke invloed van Brandgans bij deze vogel. Inderdaad een hybride dus.
Dank voor het meedenken...

Jan Harteman

#3
Tja ik weet het nog niet zo zeker hoor. Bij een Canada X Brandgans kruising zou er zeker een wit voorhoofd zichtbaar moeten zijn.

Op mijn werk hebben wij de volgende gansjes rondlopen:


Cackling Canadagans, Branta hutchinsii minima.
Dit is een van de donkerste (en kleinste) ondersoorten, ongeveer formaat Brandgans.
Ze kunnen zelfs nog wat donkerder zijn dan wat de foto hierboven toont.
Ik zeg niet dát het een Cackling is, maar vind de kans hiervoor groter dan een hybride Brandgans, want daarvoor zie ik te weinig aanknopingspunten.

Jos Welbedacht

Ik ben het met Jan eens.
Doet inderdaad sterk denken aan een minima vogel, maar die hebben toch wel een vrij duidelijke scheiding tussen de borst en de nek.
Bovendien heeft deze vogel geen wit streepje op die plek.
Voor de bovengenoemde hybride vind ik dat er inderdaad te weinig aanwijzingen zijn.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jan Harteman

#5
De witte halsband die bij veel minima (Cackling) en de meeste leucopareia (Aleoeten) aanwezig is, is dat niet bij 100% van de gevallen (ook in de natuur niet), dus dat is niet doorslaggevend.

JohanvantBosch


gjcaspers

Op het eerste gezicht doet de vogel erg minima-achtig aan. Op zich is de borst niet eens te donker, want minima is een erg donkere ondersoort, maar het contrast tussen de donkere borst en de lichte flank is wel problematisch. Ook de zoming van de vleugeldekveren lijkt meer Brandgans dan (Kleine) Canadese Gans.

F1-hybriden tussen Brandgans en Canadese Gans hebben gewoonlijk wit op het voorhoofd. Misschien is dit een F2-hybride of een R1-hybride (Kleine Canadese Gans x (Brandgans x Kleine Canadese Gans)).
Groet,
Gert-Jan Caspers

Jan Harteman

Ja dat kan natuurlijk ook, maar ik ben niet direct overtuigd.