Breedbladige sponszwam

Gestart door w.veenhoven, oktober 10, 2018, 07:22:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

w.veenhoven

Hoi

Is dit een Breedbladige sponszwam staat waarschijnlijk op Zilverspar.Iemand een idee.

Gr Wob

wimperzwam

Wat mij betreft gewoon Grote sponszwam. De enige melding van de Breedbladige sponszwam uit het verleden berust mogelijk op een vergissing. Microscopisch onderzoek geeft in dit geval zekerheid.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Jan Knuiman

Dat laatste had ik Wob ook willen adviseren, maar volgens overzicht 1995 in de verspreidingsatlas niet of nauwelijks microscopisch te onderscheiden van de Grote sponszwam.

Groet,
Jan

gerrit.oost

Waarschijnlijk heb ik dezelfde sponszwam gevonden in de Emmerdennen. Zie de foto die ik gisteren geplaatst heb op waarneming.nl. Hij staat echter niet op een zilverspar maar op een grove den. Hij is niet gelobt maar heeft wel een wat afwijkende grovere vorm en een wat open structuur (niet zo gedrongen)  vanaf de bovenkant gezien. Ik heb deze geplaatst onder de naam van grote sponszwam.

rietvanoosten

Citaat van: gerrit.oost op oktober 10, 2018, 10:39:06 AM
Waarschijnlijk heb ik dezelfde sponszwam gevonden in de Emmerdennen. Zie de foto die ik gisteren geplaatst heb op waarneming.nl. Hij staat echter niet op een zilverspar maar op een grove den. Hij is niet gelobt maar heeft wel een wat afwijkende grovere vorm en een wat open structuur (niet zo gedrongen)  vanaf de bovenkant gezien. Ik heb deze geplaatst onder de naam van grote sponszwam.

https://waarneming.nl/waarneming/view/163374427?_popup=1
met vriendelijke groet, Riet

w.veenhoven

Hoi

Ik ga vandaag nog even kijken en maak een foto van de stam Die van Gerrit Oost is niet dezelfde dat is een oude exemplaar die van mij is kakel vers.


Gr Wob

gerrit.oost

#6
Het is wel dezelfde sponszwam Wob, op deze foto zie je dat er links van de zwam geen dennennaalden liggen en rechts wel. Zelf het blaadje links is dezelfde. Dat de foto van jou een vers exemplaar is klopt. De foto van mij is misschien wel een week later genomen. Maar daar veranderd de soort niet van. Ik heb er een stukje af gesneden. Mocht E. A. het na het zien van de foto's nog nodig vinden dan stuur ik het op voor determinatie.

w.veenhoven

Ja klopt Gerrit de foto had je niet van dichtbij genomen vandaar dacht ik dat het een andere was.Ik heb op waarneming nog niet een foto gezien waar de Sponszwam op een stam staat.

Gr Wob

gerrit.oost

Langs het matenpad staat er ook een op een stobbe Wob, heb je vast ook wel gezien.

w.veenhoven

Ja van kleins af aan.Maar die stobbe is behoorlijk verrot.

Wob

gerrit.oost

#10
Voor determinatie had ik de foto's naar Eef Arnolds gestuurd. Eef bevestigd dat het hier de grote sponszwam betreft met waarschijnlijk een groeistoornis door de droge deze zomer.