Geluid, welke vleermuis is dit?

Gestart door punky, oktober 10, 2018, 11:29:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

punky

https://waarneming.nl/sound/0/76020.mp3

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik op een juiste manier het geluid op het forum krijg, mijn excuses.
Hopelijk gaat het ook op deze manier.
Ik begin net met het zoeken naar vleermuizen met een batdetector.
Maandagavond om 19:45 heb ik dit geluid opgenomen met de bat op 17. Hoge bomen dicht struikgewas oude school uit 1880.
Welke vleermuis is dit? Ik dacht eerst een laatvlieger maar ik twijfel, zou het ook een tweekleurige vleermuis kunnen zijn? Wat mij opvalt zijn de hoeveelheid pufjes.

Monique



HPM

Herman van der Meer


Merel

Het geluid klinkt als Laatvlieger, maar vind het wel een lage frequentie voor die soort. Tweekleurige heb ik helaas geen ervaring mee.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

#4
Hoe je aan een piekfrequentie van 17 kHz komt weet ik niet, maar dit klinkt als een gewone dwergvleermuis, en die heeft een piekfrequentie tussen de 42 en de 52 kHz (meestal rond de 45 kHz)...
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Je hebt gelijk, ik heb niet heel objectief geluisterd, omdat ze twijfelde met Laatvlieger, liet ik me daar wat door leiden. Klinkt veel beter voor Gewone dwerg.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

punky

De bat stond op 17. daarom vindt ik het ook zo raar. Merk Batbox.

Rob Koelman

Citaat van: punky op oktober 10, 2018, 14:38:52 PMDe bat stond op 17. daarom vindt ik het ook zo raar. Merk Batbox.

Als een gewone dwergvleermuis erg dichtbij passeert hoor je deze op een bat detector ook op veel lagere frequenties. Dat ken ik tenminste van de Pettersson D240x. Wel is het geluid dan vertekend. Bij de opname van dit topic klinken de pulsen echter niet afwijkend.

Omdat het hier geen time expansion opname betreft is de piekfrequentie niet achteraf te controleren adhv de opname...
Met vriendelijke groet, Rob