dode uilen

Gestart door robertjan51, maart 15, 2008, 22:24:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

robertjan51

Hallo,

ik rijd dagelijks een traject van zo'n 15 km. op en neer naar mijn werk.
Nu trof ik de afgelopen week een bosuil aan in de middenberm en een paar dagen later een kerkuil.
Is dit nu puur toeval of heeft het met de tijd van het jaar te maken zodat de uilen wellicht een stuk onvoorzichtiger zijn.
Erg zonde. Ik zie vaker een dode uil dan een levende.

Groeten; Robert-Jan

JanF

CiteerHallo,

ik rijd dagelijks een traject van zo'n 15 km. op en neer naar mijn werk.
Nu trof ik de afgelopen week een bosuil aan in de middenberm en een paar dagen later een kerkuil.
Is dit nu puur toeval of heeft het met de tijd van het jaar te maken zodat de uilen wellicht een stuk onvoorzichtiger zijn.
Erg zonde. Ik zie vaker een dode uil dan een levende.

Groeten; Robert-Jan
Tja, heel Nederland lijkt zo onderhand gecultiveerd, met uitzondering van de wegbermen. Dat zullen dan wel relatief " goede " fourageergebieden zijn.
Misschien zijn de mannetjes in dit seizoen wel wat actiever ( en dus kwetsbaarder )dan anders. Ze moeten immers de vrouwtjes bewijzen dat ze goede jagers zijn om in aanmerking te komen om te mogen paren.
En dat je vaker dode uilen ziet dan levende is niet echt zo verwonderlijk. De levende verstoppen zich overdag, de dode kunnen dat niet meer  :grin:  
met vr. groeten
Jan van de Fliert

willem31


hallo robert jan - wegen zijn uitermate geschikt om in de gaten te houden of er iets oversteekt -  ik denk dat daarom nogal wat muizenjager zoals buizerd en torenvalk vaak vlak aan een weg op post zitten om de boel in de gaten te houden - dit zou ook voor uilen kunnen gelden - waarbij voor de uilen de verblinding door de autolampen hen vaak noodlottig wordt - met vriendelijke groet - wim voorink

bramubels

2007 was een erg goed jaar voor de kerkuilen, er waren veel muizen dus kregen ze veel jongen groot. Het zijn vooral de zwerfende jongen die aangereden worden en deze winter worden er dus meer kerkuilen aangereden dan nogmaal. Ik hoorde van Stef Waasdorp dat hij gisteren zijn 7e geringde dode kerkuil uit de berm had gevist deze maand!!!!

michel.wissink

#4
Citeer2007 was een erg goed jaar voor de kerkuilen, er waren veel muizen dus kregen ze veel jongen groot. Het zijn vooral de zwerfende jongen die aangereden worden en deze winter worden er dus meer kerkuilen aangereden dan nogmaal. Ik hoorde van Stef Waasdorp dat hij gisteren zijn 7e geringde dode kerkuil uit de berm had gevist deze maand!!!!
Het sterftecijfer voor uilen in het eerste levensjaar ligt in Nederland - voor zowel steen- als kerkuil - boven de 80%. Verreweg de meeste daarvan zijn idd verkeersslachtoffers.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

robertjan51

Vandaag was het weer prijs.
Nu een bosuil.
Dit is de derde dode uil in twee weken tijd!!