Honger!

Gestart door blaauw7, maart 14, 2008, 15:31:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Mag je na bijna een jaar eindelijk naar buiten. Je hebt natuurlijk honger. En dan staat er maar 1 paardebloem! Samen zullen we alles delen.

Hongerige Lasioglossum's

Inmiddels hier ook wakker

Andrena flavipes
Andrena bicolor
Andrena vaga
Colletes cunicularius
Lasioglossum albipes en/of calceatum
Groeten,
Dick Belgers

blerf

Groet,
Jeroen

H. Meijer

Dick,

Om jaloers van te worden. Ik heb hier in het "Hoge Noorden" nog geen bij gezien.

Al is de natuur hier natuurlijk altijd 2-3 weken later.

Ik krijg er nu wel zin in!

Groet,

Hilco

Hetty Soetekouw

wat een machtig mooie foto!  :duim:  
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

blaauw7

Lasioglossum's op de foto zijn zeer waarschijnlijk Lasioglossum morio vrouwtjes
Groeten,
Dick Belgers

Ivo Raemakers

Dat denk ik ook. De duidelijke metaalglans en beperkte grootte laten weinig opties open. Helaas is de kopvorm niet zo goed te zien, bij L. morio is die wat naar beneden verlengd, bij L. leucopus, wat mij betreft de enige andere optie, mooi rond.

En een erg leuke foto, natuurlijk!
Je lijkt patent te hebben op geclusterde beesten; die van Melitta nigricans spant nog steeds de kroon.
Groet Ivo

Mark van Veen

Ivo, heb de dubbel even weggehaald. Klik op edit in je eigen bericht om het aan te passen.
groet,

Mark van Veen

blaauw7

Hoi Ivo,
Ik twijfelde zelf eerder tussen L. morio en L. nitidulum. (die laatste kwam hier vroeger ook voor volgens jullie atlas)  Vorig jaar heb ik wat beesten van deze populatie onder de binoc gehad, ik kon toen geen  glimmend groen veldje onder de vleugelinplanting vinden. Ik vind de kop ook vrij lang, daarom L. morio. Ook nestelen de beesten massaal bij elkaar in de muur van de oude steenfabriek.  
Groeten,
Dick Belgers

Ivo Raemakers

Je hebt gelijk, Dick.
L. nitidulum behoort ook tot de mogelijkheden. Zelf heb ik de indruk dat nitidulum meestal wat later begint dan morio/leucopus, maar de atlas geeft me daarin geen gelijk.  I.t.t. morio heb ik nitidulum tot dusver nooit in hoge dichtheden gezien. Waarschijnlijk dus inderdaad morio, maar om het zeker te weten zou jij toch het hypo-epimeraalveld (hopelijk is dit de juiste Nederlandse term) = het veldje onder de vleugels moeten bekijken.
Groet Ivo