Onbekende korstzwam

Gestart door ac.billekens, maart 16, 2008, 14:36:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

Deze groeide op een loofbom (warschijnlijk els). Iemand een idee? Foto van 17 februari.

ac.billekens

foto 2

ac.billekens

foto 3

ac.billekens

foto 4

ac.billekens

foto 5

ac.billekens

foto 6

Marian en Bert

#6
Hoi Alina en Chris,

Heb ik voor verwarring gezorgd door een paar foto's van Stereum gelijkende soorten op het forum te laten zien?
Het is wel grappig om zelf eens te ondervinden hoe weinig ook microscoopfoto's zeggen zonder dat ze van aanvullende informatie zijn voorzien zoals spoorgrootte, het amyloid zijn of niet, de aanwezigheid van cystiden e.d.. Het is omdat ik de Stereumsoorten nu ook microscopisch heb bekeken maar anders had ik vast niet gereageerd. We (ik ook hoor) mogen wel blij zijn met al het geduld dat onze raadgevers steeds weer weten op te brengen.
Zover ik met mijn beperkte ervaring kan zeggen, lijkt me dit Stereum rugosum (Gerimpelde korstzwam) te zijn. Die kom ik hier heel veel tegen ook op Els. Deze kort bloedt bij beschadiging. De vorm van de sporen komt overeen en op de laatste mic. foto zijn cystiden te zien, die, al is het vaag, op die van S. rugosum kunnen lijken. Je zou voor de zekerheid van de sporen, de cystiden en de basidiën nog de lengte en breedte kunnen meten en ook eens kunnen kijken of de basidiën onderaan gespen hebben en e.v. ook nog naar het soort hyfen kunnen kijken (ik weet niet of dit allemaal al zal lukken). Alle aanvullende informatie helpt bij het determineren. (De sporenmaat van S. rugosum volgens Breitenbach, 6,5- 9 x 3,5 - 4,5 mµ, amyloid). Als je je preparaat inkleurt is e.e.a. duidelijker te zien.

Overigens zijn er al weer teken aktief! Ik zie (zag want inmiddels loopt ie niet meer) net nr. 2 van dit jaar over de tafel lopen.

Groeten van Marian

ac.billekens