bij ongeveer 1 cm groot Andrena angustior ?

Gestart door haakbek, oktober 06, 2018, 18:40:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

haakbek


------------start kopiƫren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/163193227
Bij onbekend - Apidae s.l., Anthophila (Apoidea) indet. gezien op 2018-10-05 Poortugaal
Foto's:






bij voorbaat dank Hans Meijer

------------einde kopiƫren----------------------------

haakbek


Menno Reemer

Een Andrena-mannetje, maar ik weet even niet welke. Misschien dorsata, maar dat is meer een gok.

haakbek

Ik zal vanavond nog meer foto's toevoegen
Dan meldt ik dat hier , even dan op de link klikken als ik foto's eronder plaats moeten ze zo klein zijn dat wordt niks
Groet
Hans

haakbek

ik heb meer foto`s bijgevoegd even boven op de link klikken

Menno Reemer

Hmm, nee, dorsata is het niet. Heb je misschien nog een foto waarop de kaken beter zichtbaar zijn?

haakbek

Ga ik dan nog maken , enig idee wat het dan wel is ?
Groet
Hans

haakbek

foto`s van de kaken en nog een paar toegevoegd , even op de link klikken
groet
hans

Menno Reemer

Moeilijk... Ik denk nu meer in de richting van A. angustior, maar kom er niet goed uit.
Misschien hebben andere admins een helder idee. Eventueel kun je het beestje naar me opsturen zodat ik het rustig en goed kan bekijken.

haakbek

Ok , wacht even af of er nog andere reacties komen ik bewaar hem
Groet
Hans

wilde

#10
Bij uitvergroting en wat lichter maken van foto 2 hierboven blijkt dat antennesegment 3 ongeveer half zo lang is als 4. Segment 4 is ook langer dan 5.
Dan valt A. angustior af.
Een man Andrena met een relatief vrij lang antennesegment 4 is A. carantonica (scotica). Andere niet verwante soorten met deze extreme lengte van segment 4 ken ik niet, maar anderen wellicht wel. De verwante Andrena trimmerana heeft ook deze antenneformule. Het totale beeld van deze bij klopt ook met een man A. carantonica.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Menno Reemer

Ja, ik denk dat Albert gelijk heeft. Ik denk dat het inderdaad een mannetje A. carantonica is (of A. scotica, zoals we 'm tegenwoordig moeten noemen).