Weet iemand wat dit is?

Gestart door Vera1982, oktober 05, 2018, 14:00:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vera1982

Hallo allemaal,

Ik vond de vlinder of mot op de foto in mijn achtertuin (in Rotterdam), hij is helaas al dood. Heeft iemand een idee wat het is? Ik kan nergens een dier vinden wat erop lijkt. Hij is vrij groot, een centimeter of 5 a 6. Het lijkt erop dat zijn vleugels doorzichtig zijn. Ik ben erg benieuwd!

Alvast bedankt,
Vera

Rayan Majoor

Met die afmetingen en vorm is het waarschijnlijk een windepijlstaart, maar als dat al met zekerheid te zeggen is bij een zo beschadigd exemplaar als deze (de schubben en haren zijn er zo goed als volledig af, daardoor lijken de vleugels doorschijnend) zijn er toch betere foto's en het liefst een spanwijdte in millimeters nodig
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Vera1982

Bedankt Rayan, het zou echt top zijn als dat hem inderdaad is! Ik wil graag de spanwijdte even opmeten, weet je misschien hoe ik dat het beste kan doen? Van waar tot waar moet ik meten?
Ik heb nog wat foto's bijgevoegd die hopelijk iets duidelijker zijn.

Bedankt voor je hulp!

Vera

Rayan Majoor

Ik geef het in ieder geval al een grote kans dat het de windepijlstaart is op basis van de bijgevoegde foto's. Op lepiforum.de (http://lepiforum.de/lepiwiki.pl?Agrius_Convolvuli) vond ik trouwens ook een foto van een even sterk afgevlogen beestje en ook de vleugeladering lijkt overeen te komen.
Spanwijdte kan je het beste meten door de vleugelpunt tot aan de vleugelbasis (waar de vleugel aan het borststuk vastzit) te meten, dat keer twee te doen en dan nog de lengte tussen de vleugelbasissen op het borststuk te meten. Dan heb je vrij nauwkeurig de spanwijdte. Voor het meten van de lengte van de vleugel kan je denk ik hier het beste de rechter(voor)vleugel meten, die is het minst beschadigd
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl