Zwart-rosse zandbijen?

Gestart door Hetty Soetekouw, maart 15, 2008, 10:05:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hetty Soetekouw

Gisteren gefotografeerde ik dit vrouwtje op de grond met enkele mannetjes in haar buurt
gaat het hier om de Zwart-rosse zandbij?
De bij op de boom trof ik een eindje verderop aan
Is dit een bijtje van hetzelfde soort?
Hij oogt wat kaler  :mellow:
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Hetty Soetekouw

het mannetje?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Hetty Soetekouw

hetzelfde soort?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

blerf

Inderdaad Andrena clarkella!
In elk geval het vrouwtje zeker! de mannetjes zijn wat lastiger op naam te brengen, maar als ze in haar buurt zaten, en hij er zo op lijkt, lijkt me er niet veel reden om te twijfelen (jaja..slecht determinatiekenmerk). A. chrysosceles zou ook wel kunnen.... nja...zet de mannen dan maar op onzeker:)

-blerf-
Groet,
Jeroen

Hetty Soetekouw

Thanks Blerf  :duim:
bij het vrouwtje zaten 4 mannetjes in de directe buurt waarvan foto 2 één mannetje laat zien
ennuh....ze bijten elkaar niet  ;)

Twijfel blijft er bij het mannetje dat op de boom een eindje verderop zat foto 3
een afgevlogen exemplaar?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

wilde

Je hoeft denk ik niet te twijfelen. Zowel de vrouwtjes als de mannetjes zijn volgens mij A. clarkella. De mannetjes kunnen wat verschillend in kleur zijn en wat minder dichte beharing hebben. Ik heb er gisteren diverse gefotografeerd bij de broedplaats, ook parend. De mannen waren sterk in de meerderheid, ongeveer 30 t.o.v. ongeveer 5-10 vrouwtjes. Omdat de vrouwtjes wegvliegen en weer terugkomen zijn die moeilijk te tellen. De mannetjes blijven fanatiek rondjes vliegen om een vrouwtje te vinden op de broedplek. Ik heb 3 paringen gezien en 1 kunnen fotograferen.

Dit is een foto van man 1 en dit is man 2. Je ziet dat er wel redelijk wat verschil is in beharing en kleur.  Hier is een foto van een
parend stel.
Op andere plekken zag wel veel andere Andrena-mannen, waaronder flavipes.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Hetty Soetekouw

Prachtige foto's Albert  :duim:  
Wil je mij vertellen op welk tijdstip van de dag je die foto van de paring gemaakt hebt?
Ik was er 'smorgens rond tienen en toen waren ze duidelijk nog niet in "the mood"  :rolleyes:  
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

wilde

De paringen zag ik gisteren tussen 11.15 en 11.30 uur.
Toen ik om 11.00 uur voor de eerste keer de broekplek passerde was er nog geen enkele bij te zien. Een kwartier later dus enkele tientallen. De paringen zullen denk meestal ´verse´ vrouwtjes zijn. Als het een beetje zonnig is en boven 10 graden C. komen ze tevoorschijn. Op een andere dag kan het dus best vroeger of later zijn. Het fotgraferen was moeilijk, want de plek waar ze steeds zaten of liepen is ook wat begroeid met gras en er liggen dennennaalden, dus nauwelijks kale grond. Zo ziet een vrouwtje er tussen al die rommel uit.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me