Software voor automatische herkenning voor vogelroepjes

Gestart door mdumdumdu, september 30, 2018, 17:28:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

mdumdumdu

Ik zou graag aan nocmig beginnen maar ik heb niet alle tijd om de hele opname af te luisteren. Daarom vraag ik me af of er geen software is die automatisch kan herkennen. Ik hoorde namelijk dat dat wel mogelijk is bij vleermuizen.

Alvast bedankt voor het antwoord!
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485


HPM

Kortom: Je wil dus waarnemingen van onzichtbare vogels die je ook niet hebt gehoord en die geindentificeerd zijn door een machine.
Daar lijkt me geen lol aan.
Herman van der Meer

mdumdumdu

Klopt, maar moet voor mijn school verschillende meetlocaties op dezelfde dag verwerken. Liefst had ik het idd zelf ontraadseld maar het systeem van school werkt niet mee
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

SlechtValk

Citaat van: HPM op september 30, 2018, 18:18:54 PM
Kortom: Je wil dus waarnemingen van onzichtbare vogels die je ook niet hebt gehoord en die geindentificeerd zijn door een machine.
Daar lijkt me geen lol aan.

Ik weet niet of je het "waarnemingen" moet noemen...
Ik kan me overigens wel voorstellen dat de voldoening uit een ander aspect gehaald kan worden, niet zozeer het waarnemen alswel de (grote hoeveelheid aan) gegevens die hiermee verzameld kan/kunnen worden.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het erg leuk kan zijn om niet alleen een lijst bij te houden van wat er overdag over je tuin (of waar dan ook) komt vliegen, maar ook van 's nachts.
En kan me tot slot ook goed voorstellen dat dit voor wetenschappelijk onderzoek ook erg nuttige informatie kan opleveren.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Cygnus

Verzamelen van informatie die de kennis vergroot staat los van de vraag of dit persoonlijke voldoening oplevert. Vergelijk het met informatie die bijvoorbeeld een vogel met een zender oplevert. Die vogel zie je ook niet en de gegevens worden ook door een "machine" verzamelt. Gegevens zijn echter van onschatbare waarde. Ik betwijfel echter of een automatische determinatie van roepjes wel hetzelfde kwaliteitsniveau heeft als de gegevens die een zender doorgeeft.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Citaat van: Cygnus op november 02, 2018, 23:45:02 PM

Verzamelen van informatie die de kennis vergroot staat los van de vraag of dit persoonlijke voldoening oplevert. Vergelijk het met informatie die bijvoorbeeld een vogel met een zender oplevert. ...

Zenders zijn iets totaal anders dan een app voor geluidherkenning. Zo gaat het altjd over tot op het individu bekende vogels en het verzamelde soort gegevens is van een heel andere orde. Geen twjfel mogelijk en dat is bij geluidsherkenningsapps wel anders.
Herman van der Meer