Nachtelijk geluid 20 oktober Bodegraven

Gestart door HJDT, november 06, 2018, 20:46:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Beste allen,

Sinds enige tijd ben ik bezig met nachtopnames vanuit de tuin. Regelmatig kom ik geluiden tegen waarvan het kwartje niet direct wil vallen, dit geluid https://www.xeno-canto.org/441018 is daar een mooi voorbeeld van. In eerste instantie deed dit geluid me denken aan Zilverplevier maar met name de lange uithalen aan het einde van de opname passen volgens mij niet op deze soort. Uiteraard heb ik ook zelf allerlei geluiden vergeleken en ook iets gevonden waar het op lijkt (Griel), ik ben er echter lang niet zeker van dat het dat het daadwerkelijk is.
Het zou mooi zijn als iemand zeker weet welke soort dit is.

Overigens staat deze al enige tijd op het forum van xeno-canto maar daarop heb ik nog geen reactie gekregen.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

pdeknijff

Hi Michel,

Ik denk toch dat het een Zilverplevier is.
Als ik dit geluid op Vlieland had gehoord, dan had ik er niet naar omgekeken.
Lijkt wel wat op Griel, maar die roept toch meestal beduidend anders dan wat jij hebt opgenomen.
Overigens, ook een Zilverplevier is in onze contreien verre van algemeen.
Na ruim 20.000 uur vogels waarnemen in het Zaans Rietveld komen we niet verder dan 5 waarnemingen, waarvan 4 overvliegers betrof.
gr.
Peter de Knijff
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff