Luis op Robinia

Gestart door Henri van Dodeweerd, september 29, 2018, 09:47:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162982525
Bladluis onbekend - Aphidoidea indet. gezien op 2018-09-28 Grafhorst
Foto's:





Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henk Soepenberg

Zou kunnen kloppen Henri, maar is denk ik lastig te onderscheiden van Aphis fabae. Op onzeker?
Vriendelijke groeten,
Henk

Henri van Dodeweerd

Ik zag op deze site dat bij de A. Fabea de dijen geheel zwart waren.  Bij de A. craccivora niet... Vandaar dat ik voor deze ging. Maar ik maak er een onzekere van. Wie weet is/komt er een expert die het kan bevestigen...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henk Soepenberg

Misschien is het een onderscheidend kenmerk. Hopen op een kenner inderdaad.

Citaat van: spinnenvrouw op januari 26, 2016, 17:19:25 PM
Het genus Aphis is notoir moeilijk.
Vriendelijke groeten,
Henk

Marco de Haas

Ik heb me de afgelopen tijd wel redelijk ingelezen in de bladluizen, maar weet er nog altijd veel te weinig vanaf. In dit geval lijkt Aphis craccivora een hele goede optie.

Laten we beginnen met de Aphis-soorten die van Robinia bekend zijn: Aphis craccivora, Aphis fabae, Aphis gossypii, Aphis solanella en Aphis spiraecola. Van deze soorten even wat kenmerken checken:

Aphis gossypii:

  • Cauda (normaal) lichter dan siphonen  :wrong:
  • Abdomen zonder scleriet gedeelte  :wrong:

Aphis spiraecola:

  • Lichaam geel of geelgroen met enkel donkere siphonen en cauda  :wrong:

Aphis solanella:

  • Cauda zelfde kleur als siphonen   :right:
  • Abdomen zonder scleriet gedeelte    :right:

Aphis fabae:

  • Cauda zelfde kleur als siphonen   :right:
  • Abdomen zonder scleriet gedeelte    :right:

Aphis craccivora:

  • Cauda zelfde kleur als siphonen   :right:
  • Abdomen zonder scleriet gedeelte  :right:

Dan blijven dus de laatste drie soorten over. Van Aphis solanella en Aphis fabae wordt aangegeven dat ze niet op oppervlakkige kenmerken van elkaar te onderscheiden zijn. Beide soorten hebben wel verharde delen, maar anders gepositioneerd dan bij Aphis craccivora. Bij Aphis craccivora is duidelijk een verhard deel op de dorsale zijde van het abdomen te zien zoals ook op de foto's in deze post te zien is. Ik zou dus ook op Aphis craccivora uitkomen, maar wil wel benadrukken dat ik geen autoriteit heb op dit gebied.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Henri van Dodeweerd

Een heel helder verhaal, Marco!  :duim:

De kans is wel heel groot dat het A. craccivora is. Ik ga eens kijken of ik ze binnenkort nog beter op de foto kan krijgen. Er zitten er duizenden van in. (zul je zien dat er meer soorten door elkaar voorkomen ;))


PS. Als je exemplaren wilt hebben, dan moet je het maar zeggen, dan kan ik ze je wel toesturen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henk Soepenberg

Goed verhaal inderdaad Marco!  :duim:
Vriendelijke groeten,
Henk

Marco de Haas

Citaat van: Henri van Dodeweerd op oktober 02, 2018, 08:54:55 AM
PS. Als je exemplaren wilt hebben, dan moet je het maar zeggen, dan kan ik ze je wel toesturen.

Dank voor het aanbod, maar bij gebrek aan een lichtmicroscoop kan ik de kleine details zelf helaas ook niet controleren.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Marco de Haas op oktober 02, 2018, 10:42:14 AM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op oktober 02, 2018, 08:54:55 AM
PS. Als je exemplaren wilt hebben, dan moet je het maar zeggen, dan kan ik ze je wel toesturen.

Dank voor het aanbod, maar bij gebrek aan een lichtmicroscoop kan ik de kleine details zelf helaas ook niet controleren.

Ik heb op school wel een microscoop met camera en kan het mogelijk een keer proberen. Maar of ik er aan toe kom weet ik niet. Vooral de dorsale zijde van de abdomen moet er dus goed op staan. Als ik tijd heb kunnen vrijmaken en als het gelukt is, zal ik het hier posten..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd