Peloponnesos

Gestart door Flor Rhebergen, maart 14, 2008, 15:38:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Flor Rhebergen

Eind april/begin mei ga ik op vakantie naar de zuidelijke Peloponnesos, op het Mani-schiereiland. Ik weet dat het niet de beste plek in Griekenland is om vogels te kijken, maar weet iemand toevallig wat leuke plekjes daar?
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

BramtK

#1
Voor wat betreft Mani kan ik je eigenlijk niet helpen, maar je zit in ieder geval in de goede tijd voor trek. Ik was vorig jaar even op Peloponnesos (Neapoli, het meest westelijk schiereiland) en heb toen toch wel een aantal soorten gezien die daar volgens de verspreidingskaartjes niet voor zouden komen, Scharrelaar en Ral- en Kleine zilverreiger bijvoorbeeld. Verder bv. ook Eleonora's valk, Roodkopklauwier, Vale spotvogel, Rotsklever (zingend en wel) en Cirlgors.
Ik kan je verder geen specifieke plekken noemen, anders dan mijn reisdoel Antikythera. Dat is een klein eilandje tussen Kreta en Peloponnesos in. Ik heb daar toen mee gedaan aan een ringproject en vooral rond eind april en begin mei vangt men daar een aanzienlijk deel van de Europese avifauna. Toen ik er was, vingen we o.a. Griekse spotvogel, Kleine vliegenvanger, Maskerklauwier, Spaanse mus, Wielewaal en meer. Ik ging eigenlijk voor de veronderstelde grote aantallen roofvogels op trek, maar die waren er (dat jaar?) niet. Wel Grauwe kiekendief, Roodpootvalk, Wespendief enzovoorts. Ook daar onverwachte soorten zoals 1 Spreeuw (dat vond men daar nogal opmerkelijk) en 1 Roze spreeuw. Ik neem aan dat je dat du ook op Mani mag verwachten.
Antikythera is overigens leuk voor Aziatisch steenpatrijs, Havikarend en de grootste kolonie Eleonora's valken ter wereld (700 paar) die je ook in mei al in grote getallen ziet. Op Antikythera zal je echter niet zo snel terecht komen aangezien de boot maar zelden gaat. Kythera vond ik trouwens veel minder leuk qua vogels.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Flor Rhebergen

Ik denk dat een bezoek aan Antikythera of Kythera er niet in zit, maar toch bedankt. Mani is wel de zuidelijkste van de drie schiereilanden, dus veel gestuwde trek... Ik denk dat ik gewoon ergens een mooie trektelpost op ga richten.
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

redmar_woudstra

Dit is het mooiste! Je weet totaal niet wat je mag verwachten, dus t is altijd goed! En extra spannend! Ben benieuwd wat je gaat zien!
groet,
Redmar

Flor Rhebergen

#4
Het waren twee heel leuke weken! In de directe omgeving van het dorp waar we een huisje hadden (Stoupa) onder andere een kolonie Vale Gierzwaluwen, veel Blauwe Rotslijsters en Rotsklevers op de rotsen aan de kust, Roodkopklauwier, Cirlgors, Woudaap (op de bizarste plekken, zoals midden in een olijfboomgaard), Ralreiger, Duinpieper, Roodstuitzwaluw, Oostelijke Blonde Tapuit, Vale Spotvogel, Steenuil, over zee Yelkouan- en Scopoli's Pijlen en nog veel meer moois.

Andere plekken die we bezocht hebben:
- de uiterste zuidpunt van het schiereiland (een rotsachtige, maar met bloemen bezaaide kaap in zee), die soorten als Balkankwikstaart, Oostelijke Blonde Tapuit, Ortolaan, Kwartel, bizar veel Zomertortels, Roodkeelpieper, Roodpootvalk en Grote Karekiet (in het enige struikje dat er stond) opleverde,
- een lagune vlakbij Pylos: Flamingo, Zwarte Ibis, Vorkstaartplevier, groep Witvleugelsterns, Witwangstern, veel Ralreigers.
- Taygetosgebergte: Rüppels Grasmus, Alpengierzwaluw, Bijeneter, Slangenarend, Blauwe Rotslijster, Rotsklever.
- Evrotasdelta: veel Vale Spotvogels, vrij veel Woudaapjes, Alpengierzwaluw.

Voor de geïnteresseerden heb ik nog wel een klein reisverslagje.
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen