Hoofdmenu

Gal?

Gestart door laurensjean, maart 14, 2008, 15:37:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

laurensjean

Geacht forum,

Ik heb het onderstaande gevonden op een eikenblad en ik vroeg me af of het een gal was? En zo ja, wat voor een.

Met vriendelijke groet,
Laurens

laurensjean

Ik trof trouwens ook nog deze drie (vermoedelijk) gallen aan, die ik niet wist te determineren.

laurensjean

en deze

laurensjean

en deze(een beetje wazig):

Floppy

#4
De foto's 2 t/m 4 tonen n.m.m. de resterende klepjes van het door de agame generatie van de galwesp Neuroterus anthracinum (Curtis, 1838) veroorzaakte zgn. Oestergalletje (voorheen aangeduid met de wetenschappelijke naam Andricus ostrea).
Het galletje zit meestal aan de middennerf aan de onderzijde van het blad, tussen twee klepjes, zoals een oester (vandaar de naam Oestergalletje). Op de foto's is het eigenlijke galletje er al tussenuit. Wat dan blijft zitten () zijn de klepjes, waar de gal tussen zat.
Kijk even op m'n onderstaande site over gallen, via het menu soorten bij Neuroterus anthracinus. Dan kun je zien hoe het er normaliter uit ziet.

Foto 1 heb ik in beraad. Ik kan het erg moeilijk zien. :wacko:
Mogelijk is het het zeer ingedroogde restant van de gal veroorzaakt door de agame generatie van de galwesp Neuroterus albipes (Schenck, 1863), de zgn. Plaatjesgal.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

laurensjean

#5
Volgens mij is die eerste foto nu je het zegt inderdaad een opgedroogde plaatjesgal, waarvan de kleur is veranderd en de hoeken zijn omgekruld. Vooral dat wazige rondje in het midden heb ik wel vaker bij plaatjesgallen gezien.
Heel erg bedankt Floppy

Het is trouwens Neuroterus anthracinus met de 's' aan het einde en niet Neuroterus anthracinum met de 'm' op het einde.

Floppy

CiteerHet is trouwens Neuroterus anthracinus met de 's' aan het einde en niet Neuroterus anthracinum met de 'm' op het einde.
Je hebt natuurlijk gelijk.  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland