['tenger'] Kafferkoren

Gestart door Rien Ondersteijn, september 25, 2018, 21:05:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162872908
Hanenpoot spec. - Echinochloa spec. gezien op 2018-09-25 's-Hertogenbosch - Buitenpepers
Foto's:












Toelichting:
Plant fier-niet groot-± 35 cm-bladeren recht en donker-gekield met witte streep-verspringend,als Kweekdravik.Geen uitlopers.
bij voorbaat dank Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Niels noemt Kafferkoren-ik ken die allen als fors.Deze was erg klein.
Als iedereen eens is[sorry Niels.],dan maken we er Kafferkoren van.
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

Hallo Rien,
Bij mijn reactie zie ik een melding dat iemand al gereageerd heeft. Ben benieuwd, ik kreeg zelf de indruk van Sorghum, ook wel Kafferkoren genoemd (mag dat nog, zo'n naam?). De zaden zitten veel in duivenvoer, maar er zijn zoals vaak bij zo'n oud voedergewas, veel cultivars (bekende naam is Sorghum halepense). Ik kan ook zo vlug geen goede beschrijving van plant en blad vinden.
Groeten,
Jan van der Brugge

Rien Ondersteijn

Citaat van: janvdbrugge op september 25, 2018, 21:50:31 PM
Hallo Rien,
Bij mijn reactie zie ik een melding dat iemand al gereageerd heeft. Ben benieuwd, ik kreeg zelf de indruk van Sorghum, ook wel Kafferkoren genoemd (mag dat nog, zo'n naam?). De zaden zitten veel in duivenvoer, maar er zijn zoals vaak bij zo'n oud voedergewas, veel cultivars (bekende naam is Sorghum halepense). Ik kan ook zo vlug geen goede beschrijving van plant en blad vinden.
Groeten,
Jan van der Brugge

Die 'Iemand' is niet de minste : Niels [Eimers].Ik voel best voor Kafferkoren-alleen was ie erg klein,de bladen donker en gekield[bijna rond].
Ik wacht nog even op eventuele nieuwe 'oprispingen'
Dank en
Groene groe[n]tjes.Rien.

migratorius

Een beetje scrollen, dan zie je een aartje van Sorghum bicolor dat sprekend lijkt: https://www2.palomar.edu/users/warmstrong/ecoph12.htm
(let op de brede kafjes!)

JanHein

P.S. Kafferkoren, Kaffergierzwaluw, Kafferleeuwerik, Kafferbuffel, Kafferspitsmuis, Negervink (genus), Negertje en Moriaantje: wat mij betreft verzinnen we iets beters.
Dit soort politiek correct gedrag komt overigens meestal niet goed aan (zeker niet bij vogelaars)...

Rien Ondersteijn

Niet lang twijfelen dus.Hij gaat als['tenger'] Kafferkoren in de boeken.
Dank aan alle meedenkers.    :blink:
Groene groe[n]tjes.Rien.