Onbekende lieveheerstbeestje

Gestart door floraminet, maart 13, 2008, 21:30:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

floraminet

Vorig week zag ik onbekende lieveheerstbeestje op helleborus zitten. zwarte stip op rode vlekken, wie weet de naam te vinden?

groet van Hannie Joziasse

Lid van KNNV afd Walcheren
Vlinder-en libellenwerkgroep Zeeland

jan cuppen

Kijk maar eens bij www.stippen.nl., daar is ie wel te vinden.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

#2
CiteerKijk maar eens bij www.stippen.nl., daar is ie wel te vinden.
Ahhhh, da's wel een beetje "gemeen" hoor ;) Via het "Thumbs"-overzicht vind je hem namelijk niet - althans, niet deze kleurvariant (de soort staat er natuurlijk wel tussen).

Een hele aardige andere pagina die deze week online is gekomen (en waar nog aan gebouwd wordt) is dit overzicht op kerbtier.de met ook veel kleurvarianten van de meeste LHBtjes allemaal op één pagina - die is in dit geval wat "eerlijker"  :gap: En als je dan denkt dat je de soort gevonden hebt gauw weer op stippen kijken voor de echte info over de soort  ^_^
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Kende deze website niet. Ziet er heel goed uit, aanbevelenswaardig. Vooral ook voor een snel overzicht van de belangrijkste families.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Lex Peeters

Inderdaad een schitterende en overzichtelijke site. Volgens mij had ik daar ook in no-time m'n mini-kevertje gevonden, waarvan ik eergisteren een foto op dit forum plaatste: Agathidium nigripenne. Een 'truffelkevertje' dat in Beukenbos leeft en vooral in vermolmde beuken wordt aangetroffen.  Dat was ook bij mij het geval. 'Niet zeldzaam' in Midden-Europa en in Nederland inheems. Wat rondgesurfd en ik lees nergens iets van familileden die moeilijk van deze soort te onderscheiden zouden zijn.

Groet

Lex Peeters

Arp

#5
CiteerVolgens mij had ik daar ook in no-time m'n mini-kevertje gevonden ...
De site is pas een maand of 2-3 online. Het zijn fijne overzichten, erg prettig om veel wat op elkaar lijkt op één pagina te hebben, maar ...

Christoph waarschuwt er zelf ook voor: De ovezichten zijn niet compleet - er zijn dus vaak nog meer gelijkende soorten die niet met een foto op de site staan (op elke pagina geeft hij aan hoeveel van de hoeveel wel zijn weergegeven), het blijft dus hachelijk om bij gevonden gelijkenis te zeggen "dat is 'm", maar voor een eerste indruk is het geweldig  <_<
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)