Hoofdmenu

sperwer

Gestart door huysse, januari 08, 2006, 12:29:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Net even zitten lezen bij de kenmerken van de roofvogels.
Tot mijn verbazing zou de sperwer de meest algemene broedvogel onder de roofvogels zijn in Nederland. Nu neem ik aan dat dat niet automatisch betekent dat de sperwer ook de meest voorkomende roofvogel is.

Het is onder de roofvogels de meest algemene broedvogel in Nederland.
De sperwer heeft een spectaculaire uitbreiding beleefd in Nederland. De aantallen zijn toegenomen van ongeveer 1000 paren in midden jaren zeventig, tot zo'n 4000 tot 5000 paren in 1998 – 2000.


Nu lees ik bij de buizerd heel andere getallen. maar weet niet of dat zo maar vergeleken mag worden?

De verspreiding van de buizerd is de afgelopen decennia spectaculair toegenomen. De soort komt nu in heel Nederland voor. De populatie (aantal vogels)  stand is toegenomen van ongeveer 2000 paar naar 10.000 in 25 jaar.


Rara, hoe zit dit?

Marijke


Rick van der Weijde

Sperwer is inderdaad niet de talrijkste broedvogel onder de roofvogels. Heb even de broedvogelatlas erbij gepakt:

1. Buizerd - 8.000-10.000 pr
2. Torenvalk - 5.000-7.500 pr
3. Sperwer - 4.000-5.000 pr
4. Havik - 1.800-2.000 pr
5. Bruine Kiekendief - 1.300-1.450 pr
6. Boomvalk - 750 - 1.000 pr
7. Wespendief - 500-650 pr
8. Blauwe Kiekendief - 85-105 pr
9. Grauwe Kiekendief - 29-45 pr
10. Slechtvalk - 5-7 pr
11. Rode Wouw - 0-1 pr
12. Zwarte Wouw - 0-1 pr


Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

harderbroek

CiteerRara, hoe zit dit?

Marijke
Beste Marijke,

Hier wordt mee bedoeld dat de vogels het meest algemeen is wat betreft het voorkomen in verschillende biotopen.

De sperwer is zowel in bossen, open landschappen,dorpen en steden te vinden als broedvogel.
B.v de drukste stad van Nederland Amsterdam.

Het gaat dus niet om populatie grootte in dit geval. Mag wel opgemerkt worden dat zeker niet ieder broedpaar van een sperwer gevonden wordt.
Vooral de vogels die zich maar eenmaal vestigen om te broeden.

Sperwers maken in tegenstelling tot andere in Ned. broedende roofvogels ieder jaar een ander nest. Zo kan je nagaan hoelang een sperwer in een gebied verblijft.
Je vindt dan soms aantallen oude nesten. Ook gebruiken sperwers weleens het zelfde nest van het jaar daarvoor. Maar doorgaans ieder jaar een nieuwe nest niet ver van het oude nest van het jaar daarvoor. ( cluster).
De rest van de tekst volgt binnenkort want die ben ik nog aan het schrijven.

M.v.g.
Rob van Swieten


Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

huysse

Bedankt voor de uitleg!
Ietwat verwarrend vind ik het wel, maar dat zal wel de reactie van een leek zijn?

Marijke

harderbroek

CiteerBedankt voor de uitleg!
Ietwat verwarrend vind ik het wel, maar dat zal wel de reactie van een leek zijn?

Marijke
Ach Marijke wat heet leek.

Ik doe nu al een aantal jaren nesten van roofvogels volgen en nog sta ik weer versteld van sommige dingen.
En ik ben blij met commentaar want dat doet vaak ten goede van geschreven teksten. Eerlijk gezegd toen ik het de eerste keer las twijfelde ik ook of ik het wel zou laten staan.
Dus zo zie je maar weer.

Jij bedankt voor je commentaar en vindt je straks iets in de roofvogelteksten waarvan je denkt dat iets vreemd overkomt, laat het gerust weten

M.v.g.
Rob van Swieten
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

huysse