Bekermosjes in Drenthe

Gestart door Bob Hogeveen, januari 08, 2006, 18:19:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Vandaag, ondanks het nog steeds zeer gure en sombere weer, een paar bekermosjes gefotografeerd (Gasterse duinen, Dr. - zanderig heidegebied).
De soort op foto 1 is daar algemeen, groeit overal op kale stukjes grond tussen de heide. Van de soort op foto 2 zag ik slechts enkel plukjes. De soort op foto 3 was erg opvallend door de zeer lichte, bleke kleur, maar ik zag daar in totaal maar 1 toefje van.

Ben benieuwd of ze te herkennen zijn...

Groeten, Bob

1:


2:


3:
 

Arno van Stipdonk

Hallo Bob,

Alhoewel Corry en Elmar meer weten van bekermossen, wil ik toch een gokje wagen.
Foto 1 twijfel ik tussen bruin bekermos en kopjesbekermos.  Ik denk bruin.
Foto 2 is volgens mij zeker Bruin bekermos
Foto 3 is volgens mij verkleurd door verdroging of iets dergelijks. Is denk ik moeilijk zo te determineren, maar ik denk ook weer Bruin bekermos.

Maar wacht even de meningen van de anderen af.

Windekind

Dag Bob,

een suggestie:

nr 1: Cladonia fimbrata
nr 2: Cladonia fimbriata
nr 3: Cladonia fimbriata

Ik den ondanks de verschillen in o.a. kleur dat ze allemaal behoren tot de zelfde soort: Kopjesbekermos.

van nr 3 b3n ik het minst zeker van 1 het meest.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Ze zijn m.i. allemaal te weinig grofkorrelig voor Cladonia grayi alhoewel:

nr 1 zou ook toch wel Cladonia grayi kunnen zijn de andere twee vrijwel zeker niet .

Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Arno van Stipdonk

Maar de tweede soort heeft bruine apotheciën. Verder spreekt de ecologie ook meer voor claonia grayi.
Lastige soorten. Zijn deze wel te doen vanaf een foto?

Bob Hogeveen

Interessant en lastig...

Ik vond op deze site http://www.biodiv.nl/lichens/cladonia/sleutel1.htm
deze beschrijving bij grayi:

Bekers korrelig soredieus, met blaadjes langs de steel. Algemeen, vooral op zure humeuze grond; één van de algemeenste soorten in heides ... Cladonia grayi (inclusief C. merochlorophaea en C. cryptochlorophaea en varieteiten; de meeste opgaven van C. chlorophaea, C. pyxidata en C. fimbriata uit heideterreinen en stuifzanden slaan op deze soort)

Aangezien het hier een zuur heidegebied betreft lijkt de kans op grayi zeer groot.
Dit sluit natuurlijk niet uit dat ik toevallig wat anders gefotografeerd kan hebben...

Groeten,
Bob

Windekind

#6
MMM,

nu zie ik ook echte apotheciën geloof ik.

Onder aan de foto, je hebt gelijk.

Misschien zijn ze toch wat grover dan op de foto mij lijkt.

Weet je wat we wachten op meer reacties.
We zijn het er in ieder geval over eens, dat het steeds gaat om C.grayi en/of  C. fimbriata.

In het veld is het makkelijker.

En met wat kaliloog hadden we ook nog een kansje.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Bob,

we hebben  hier op de heide toch aardig wat Cladonia fimbriata staan dacht ik dus dat verbaast me. Ik zal nog eens kijken. Nou is dat stuk gebied waar ik meestal kijk plaatselijk nog wel wat door mest verrijkt (hondenlosloopgebied).
Bovenste twee begin ik steeds meer voor C.grayi te voelen.
Dus dan hadden jullie gelijk.
Onderste mmmm.


Groet,


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Arno van Stipdonk

Foto 3 is waarschijnlijk hetzelfde. Er is op dat stukje iets vreemds gebeurd waardoor alles bruin gekleurd is. Als je goed kijkt zie je dat ook andere mossen (Ruw haarmos?) bruin gekleurd zijn.

Bob Hogeveen

Hmmm, jammer van 3, het zag er zo bijzonder uit, een soort Mos from Space...;-)

Maar je zult zeker gelijk hebben. Iemand zal daar wel iets kwalijks hebben neergegooid.

Bob

Windekind

Gewoon gaffeltandmos zou ik zeggen, maar daar ging het niet om.

Ik weet het niet, met het bekermos lijkt me verder niets aan de hand.

Maar misschien is het ook C.grayi

Al denk ik meer aan C.fimbriata.

Maar dat deed ik bij die anderen ook en daar ben ik ook op teruggekomen dus.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

#11
Op verzoek van Elmar,

Ik voel het meest voor Bruin bekermos. De onderste foto zou ook Rood bekermos kunnen zijn...........maar lijkt mij ook Bruin bekermos toe. Is een bijzonder mooi maanplaatje heb ik wel vaker in het veld gezien. Meestal is er dan door een dier ter plekke geurineerd. Het blijft met een foto nat vingerwerk.
Het beste is de gegevens in het veld noteren over al of niet soredieus zijn van grondbladen, kleur, de sorediën op de bekers bekijken op grofheid enz. enz.
Pas dan kan iets goed beoordeeld worden.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Bedankt  Corry,

Dan houden we hemt maar op Bruin bekermos.
Had je toch gelijk Arno !

Misschien is het toch aardig om eens op de Cladoniasite van Laurens Sparrius te kijken naar de foto van C. fimbriata. Toch behoorlijk soredieus !


Groet,

Emar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins