misvorming Smalle weegbree

Gestart door Geum rivale, september 18, 2018, 16:39:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Welke (schimmel)soort is hiervoor verantwoordelijk?
https://waarneming.nl/waarneming/view/162642816
Smalle weegbree - Plantago lanceolata gezien op 2018-09-09 Lunteren - Zeggelaarsweg e.o.
Foto's:





Kees van Reenen

Melchior van Tweel

Beste Kees,
Deze lijkt inderdaad niet in de NL gallenboeken te staan. In mijn engelse gidt staat de gal van Epitrimerus coactus genoemd die een dergelijke gal vormt. Maar ik heb geen idee of dit klopt...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl


Geum rivale

Goed idee. Ik heb de vraag naar Willem Ellis gestuurd en kreeg het volgende antwoord:

deze plant heeft een sterke verstoring doorgemaakt in de ontwikkeling van de bloeiwijze. Dat kan het gevolg  zijn van een locale mutatie (kijk bij wikipedia eens op 'pelorism'), soms onder invloed van phytoplasma's (een soort naakte bacteterieën, die alleen in een plantenlichaam kunnen overleven), en soms onder invloed van een heftige aantasting van galmijten. Het is een beetje een mission impossible om aan de hand van een foto hier een dader aan te wijzen (en meestal ook zelfs als je de plant in de hand hebt.)
        Omdat de misvorming zo ingrijpend is, zou ik gokken op een photoplasma. Die heeft zelfs een naam, maar geen traditionele: "Candidatus Phytoplasma asteris".
Kees van Reenen