Low budget verrekijker gezocht

Gestart door Douwe van der Ploeg, september 21, 2018, 03:49:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Dag allemaal,

Na enkele jaren zonder, wordt het toch echt eens tijd voor een nieuwe verrekijker. Nu heb ik als zelden-vogelaar geen idee wat er allemaal in omloop is, wat de te vermijden probleemgevallen zijn en natuurlijk ook wat de toppers zijn. Ik hoop dat jullie advies voor me hebben.

Ik zoek iets voor algemeen (vogel)gebruik, zal vaker gebruikt worden in open veld / langs het water, dan in het bos of voor verstopte kleine beestjes. Liefst niks superzwaars, ik wil er wel mee kunnen wandelen, maar het hoeft echt niet zo licht mogelijk te zijn. Ik ben geen brildrager en heb geen last van trillende handen.

Uiteraard heb ik de meest recente topics in dit deelforum bestudeerd, maar de meeste zijn al van even geleden en mogelijk verouderd. Natuurlijk zal ik dingen ald het even kan eerst in de winkel proberen voor ik een keuze maak..

Budget niet vergeten natuurlijk: zo rond de €150,- lijkt me een goed begin. Minder mag natuurlijk altijd, en als er voor iets meer iets van een hele klasse beter te krijgen is, valt daar ook wel wat mee te doen. Een richtprijs dus, waarvan ik hoop dat het haalbaar is. Is er in die buurt niks goeds te vinden volgens jullie? Zeg het dan gerust!

Iemand tips?
Douwe van der Ploeg

Jaap van Steensel

Dag Douwe,
Om even met het eind van je bericht te beginnen, 150 euro is geen heel ruim budget voor een goede kijker. Eerlijk gezegd koop je daar geen echt goede kijker voor. Op z'n hoogst een leuke instap-kijker. Maar als dit echt je richtprijs is, overweeg dan eens de Stern-kijker van Vogelbescherming, een prima instap-model. Ook de Eden kijkers van Knife and Tools (de enige importeur in NL) zijn erg goed. De XP serie is echt een topper voor zijn prijs, maar ligt wel boven je budget. De meerprijs zeker waard. De HD serie zit er duidelijk wat onder, zowel qua optiek als qua bouwkwaliteit, maar daar is de prijs dan ook naar.
Verder geef je aan niet te licht en niet te zwaar te willen. Overweeg dan of je een 8x of een 10x vergroting wil. 8x heeft doorgaans een rustiger en breder beeld, 10x wordt doorgaans door meer ervaren vogelaars gebruikt vanwege de grotere vergroting (beter zich op de vogel) maar vergt wel iets meer oefening/ervaring in het richten en stilhouden. In jouw geval zou een 8x vergroting wellicht beter zijn. In combinatie met je wens van niet te licht en niet te zwaar, zou een 8x32 model aan te bevelen zijn, denk ik. De Eden 8x32 zit met 206 euro iets boven je budget, maar wel eens precies kunnen zijn wat je zoekt.
Succes met je zoektocht.

M.vr.gr.
Jaap

grunsven

Het bredere beeld van de 8x is wel een voordeel als je veel naar andere dingen dan vogels kijkt. Voor vliegende libellen is het erg handig bijvoorbeeld, met een 10x ben je die vaker kwijt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Gerrian

Eigenlijk een insectenkijker, maar ik loop er de hele zomer mee en kijk dan ook wel naar vogels: de Pentax papilio. Ik heb de duurste van de twee en vind het een heel prettig kijkertje.
's Winters gebruik ik mijn Leica, maar dat is niet de prijscategorie waarin je zoekt.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wilfred

Tip: koop een kijker uit het middenformaat met een objectief van 30 tot max 36 dan heb je een compacte en lichte kijker met toch een prettig kijkcomfort. Kleiner zou ik in elk geval niet doen.
Zowel mijn vriendin als ook een kennis van me hebben dit jaar een Opticron Savanna R 8x33 voor circa 150 euro gekocht en die bevalt ze beiden erg goed. Ook een mooie kijker om te zien.
De eerder genoemde Papilio insectenkijker maakt ook onderdeel uit van mijn optiek verzameling en is inderdaad wel als vogelkijker te gebruiken maar haalt het echt niet bij de middenformaat kijkers (vooral niet qua helderheid).
De Eden HD 8x32 is ook een optie en zeer prijsgunstig. Die heb ik ooit eens op proef gehad. Fijn formaat , lekker licht en messcherp in het centrum maar ik vond de sweetspot (gebied wat scherp is) wat klein en de lichte speling op de focusknop irriteerde me constant.
De Nikon Prostaff 7 8x30 of 10x30 is ook een aanrader.

Jeroen Nagtegaal

Zoals hierboven als blijkt. Iedereen heeft een eigen gevoel bij elke kijker. Daarom is de eerste tip om te gaan kijken in een van de betere zaken (zie apart topic).

Toevallig heb ik dit jaar voor een bezoekerscentrum eenzelfde budget meegekregen om te testen en kijken. De doelgroep was anders, maar doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Nienke is mijn vriendin en een stuk minder vogelaar dan mij. Ik heb toen getest bij een regenachtige dag in de winkel van Marc Plomp op Texel. Zelf heb ik een (oude) Swarovski EL 8,5*42, een Bushnell Excursion HD 8x42 en een XP 8x42. Die ervaringen zijn ook meegenomen in de vergelijking.

Hieronder mijn bevindingen van eerder ditjaar zoals toen beschreven in de richting van het bestuur van het bezoekerscentrum.
-----------------------------------
Samen met Nienke zijn we op Texel aan het testen gegaan. Hierbij hebben we gelet op onderstaande punten:
Gebruiksvriendelijkheid, hoe goed ligt de kijker in de handen van kinderen en volwassenen. Nienke heeft hiervoor mooie 'test-handjes'
Scherpstelling, hoeveel moeite kost het scherpstellen. Met name bij kinderen is het hebben van veel scherpte-diepte (weinig draaien) erg fijn.
Degelijkheid, zijn onderdelen kwetsbaar of kunnen er slijtage gevoelige onderdelen makkelijk vervangen worden? Dit laatste geldt met name voor de eye-cups.
Geschiktheid voor brildragers, hoe draaien de eyecups, gaat dit soepel, moeizaam en blijven ze staan in de stand waarin ze zijn ingesteld.

Met bovenstaande hebben we gericht gekeken naar een kijker welke (ook) geschikt voor gebruik door kinderen en volwassenen. We hebben het gehele assortiment tot circa €300 uitgebreid bekeken.
Het advies is samen te vatten tot:

Vogelbescherming Buizerd 8*42
€ 355/€319,50 met ledenkorting
De beste van de geteste kijkers in deze prijsklasse. Pluspunten:
Ligt goed in de handen bij zowel kinderen als volwassen, hierdoor is de kans op het laten vallen door kinderen veel kleiner.
De eyecups zijn degelijk, goed instelbaar en (kostenloos) vervangbaar (als enige model in deze prijsklasse). Dit onderdeel is slijtgevoelig bij veel gebruik. Een ++ dus eigenlijk!
Er is heel weinig scherpstelling nodig, hierdoor hebben met name kinderen bij het oppakken direct een (vrij) scherp beeld.
Zeer helder beeld, ook bij regen (zoals op de testdag)
Weinig tot geen randeffecten, hierdoor een rustig en volledig beeld zonder zwarte randjes of onscherpe delen

Eden Verrekijker XP 8x42
€ 279,00
Een zeer goede kijker optisch gezien, de belangrijkste verschillen met de Buizerd
Het kost beduidend meer moeite om scherp te stellen, er moet veel meer gedraaid worden
Eyecups zijn wat minder degelijk en minder goed instelbaar, maar belangrijker nog. De eyecups zijn niet vervangbaar!
Grip, handligging en beeldkwaliteit is vergelijkbaar

Vogelbescherming Stern 8x42
€ 179,00/ € 161,10 met ledenkorting
Beduidend minder in optische kwaliteit, maar wel veel voordeliger. De belangrijkste verschillen tov de Buizerd
-- Een slechte handligging, met name voor kleine handen is de kijker lastig te hanteren/ongeschikt
Eyecups zijn wat minder degelijk en minder goed instelbaar. De eyecups zijn niet vervangbaar.
Het beeld is minder helder dan bij de buizerd, dit zal zich met name uit onder slechtere omstandigheden (door glas, bij regen, in het bos etc)
Het kost beduidend meer moeite om scherp te stellen, er moet veel meer gedraaid worden.

Andere kijkers vielen buiten de boot op het gebied van optische kwaliteit, een stroeve of lastige scherpstelling, slechtere handligging en de eyecups welke soms zeer slecht instelbaar zijn voor brildragers/niet brildragers. Samengevat zou ik dus de Buizerd adviseren op het gebied van scherpstelling en de vervangbare eyecups. De meerprijs is dat naar mijn mening meer dan waard voor de beleving bij kinderen en op de lange termijn.[/quote]


Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jeroenroelofsen

Ik heb een paar weken terug de Eden 10x42 HD cadeau gekregen. Voor de 150 die is kost een super kijker.

"Probleem" met goedkopere kijkers is toch vaak de variatie in kwaliteit. Nu is volgens berichten hier op het forum de omruil mogelijkheid bij Knives and Tools wel heel goed.
Ik denk dat ik in mijn geval echt mazzel heb gehad. De 100 euro duurdere XP variant van een collega is maar ietsje beter in kwaliteit (met name minder vertekeing aan de randen).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Douwe van der Ploeg

Dank voor alle reacties, hier kan ik zeker wat mee! :)
Douwe van der Ploeg

Simric

#9
Voor die prijs raad ik een dakkant(correctie: porro!) aan, een ouderwetse model kijker waar een hoek in zit. Deze kijkers zijn makkelijker/goedkoper te produceren waardoor je optisch een betere kwaliteit krijgt voor hetzelfde geld.
Zelf heb ik één topsegment kijker maar als extra kijker heb ik ook in het segment 150 euro gezocht. De goedkope porro(correctie: dakkant)kijkers zoals die van de vogelbescherming onder de 200 euro of de Eden HD gaven niet een scherp beeld en zeker in grijs weer minder goed kunnen onderscheiden van kleuren. Ik heb ze allen getest. Kleuren zijn minder helder, beeld minder scherp. Op internet heb ik toen een Olympus 8x40 DPS (porro) besteld. Oerlelijk en iets lomper ding, maar voor minder dan 70 euro echt een stuk scherper. Dit geldt bijna voor alle porro kijkers in die prijsklasse.

Voor een goede dakkant kijker adviseer ik toch om je budget te verdubbelen anders koop je na 1 jaar weer een kijker, een Eden XP is een prima instapmodel. Ik adviseer je om op een grijze wat donkere dag kijkers te testen.
Mvg, R.G.

Vincent Martens

Hallo Jo, bij dakkant bedoel je porro en bij porro bedoel je dakkant.  :rolleye:
groeten, Vincent

Simric

Bedankt Vincent, stomme fout  :rolleye: aangepast!
Mvg, R.G.

Roy Sluis

Ik heb inmiddels al 2,5 jaar zeer veel plezier van mijn 8x32 vortex raptor porro van 109,-. Gebruik hem eigenlijk altijd. De veel duurdere 10x56 van vortex (en veel zwaarder) neem ik maar zelden mee. Fijne kleine en lichtgewicht kijker. Overigens volgens mij een neefje van de ijsvogel van vb.