Leuk eendje

Gestart door joske13, september 16, 2018, 20:42:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

joske13

Hoi.

Ik dacht dat er gewoon een leuk eendje voorbij kwam zwemmen.
Maar thuis gekomen bekeek ik mijn ANWB vogelgids en kwam uit op de "rosse stekelstaart"
Klopt dit??

tekenaar

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

joske13

Dank je.

Ik had hem nog nooit gezien.
Nu wel :-)

Oenanthe

De rosse stekelstaart hoort oorspronkelijk in Noord Amerika thuis en is als exoot in onze streken geïntroduceerd, vooral in Groot-Brittannië. Met ernstige gevolgen, want hij kruist met de in Europa wel inheemse witkopeend en wel zo vaak dat de witkopeend dreigde uit te sterven. Daarom hebben Spaanse vogelbeschermers (in Spanje komen nog veel witkopeenden voor) een dringend beroep op alle Europese landen om de rosse stekelstaart zo veel mogelijk te bestrijden. Dat hebben o.a. Engeland en Nederland serieus aangepakt en daardoor zie je tegenwoordig veel minder vaak dit 'gewoon leuke eendje' dan 10 jaar geleden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Voer je de waarneming ook nog even in?...
Met vriendelijke groet, Rob

joske13

Dat doe ik. (invoeren  ;) )

mgieskens

Citaat van: Oenanthe op september 16, 2018, 21:56:18 PM
... Dat hebben o.a. Engeland en Nederland serieus aangepakt en daardoor zie je tegenwoordig veel minder vaak dit 'gewoon leuke eendje' dan 10 jaar geleden.
Valt wel tegen dat serieus aanpakken. Al jaren lang worden er o.a. op Starrevaart nog steeds Rosse Stekelstaarten gemeld.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Jacob Molenaar

Toch las ik pas ergens dat het aantal broedpaar van witkopeend in Spanje de laatste jaren weer flink gestegen is.
Overigens zie je ze bij de Nieuwe droogmaking in Berkel en Rodenrijs ook altijd gewoon nog.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

mgieskens

Als ze maar hier blijven zitten, zijn de witkopeenden in Spanje misschien wel veilig  ;D
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

jeroen vinke

Zuidlaardermeergebied ook nog.
Maar ik heb dacht ik ooit ook gelezen dat ze in sommige gebieden niet geschoten mogen worden vanwege de overlast die het met zich mee brengt voor de rest van de vogels. Dat helpt ook niet mee.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

OlivierO

Dag "Joske",

Zou je in de toekomst de waarneming eerst willen ingeven in waarneming.nl of waarnemingen.be? Of als het in het buitenland is dan eventueel in observation.org. Eens je dat gedaan hebt kan je in het scherm van de waarneming zelf rechts kiezen voor "determineren via het forum". Op die manier komt het mee in de database en hebben we er ook iets aan. Nadien invoeren heeft als lastige bijkomstigheid dat het allemaal meer ruimte inneemt op de server en die ruimte kost geld. Vele kleintjes ...

Gelieve ook je posts met je eigen naam te ondertekenen, dat communiceert veel aangenamer.

Dank je wel!

Groeten,
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.