Verwarring bij synoniemen

Gestart door gertjanvannoord, september 21, 2018, 09:27:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

gertjanvannoord

Als ik op de soort-pagina van een synoniem de waarnemingen bekijk, krijg ik alleen waarnemingen die onder dat synoniem zijn ingevoerd.

Maar als ik op diezelfde pagina naar de foto's ga, krijg ik foto's zowel van synoniem als van de geldende soortnaam.

Voorbeeld: Bromus diandrus
https://observation.org/soort/info/239092 (is een synoniem van Anisantha diandra - Hoge dravik)
"waarnemingen" --> alleen soorten die als Broums diandrus zijn ingevoerd
"foto's" --> ook foto's van Hoge dravik

Dit lijkt me verwarrend, je zou hier altijd beide varianten te zien willen krijgen. Of mis ik iets?
Gertjan van Noord

migratorius

Bij Viola lutea var. westfalica (synoniem Viola guestphalica) werkt dat niet: daar zie je alleen de waarnemingen en foto's van het gebruikte synoniem.

JanHein

hiskodevries

in het ideale scherm werkt het als volgt:
selecteer je de 'soort' dan zie je alles (var,syn,ondersoort etc)
selecteer je een var,syn,ondersoort etc dan krijg je alleen die gegevens

bovenstaande werkt slecht 1 laag diep. dus een variĆ«teit  met een synoniem dat gaat dus 'fout'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

grunsven

Probleem daarbij is dat het niet altijd duidelijk is dat de naam die je gebruikt door observation.org als synoniem wordt beschouwd (wat de "juiste" naam is, kan per land verschillen). Dan zie je wel maar een deel van de waarnemingen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

gertjanvannoord

#4
In mijn voorbeeld hierboven werkt het dus anders: ik selecteer een synoniem maar krijg bij waarnemingen alleen synoniem, en bij foto's wel alles.

Liefst zou je denk ik bij het kiezen van een synoniem altijd alles zien - of je zou er in ieder geval op gewezen moeten worden dat je niet alles krijgt.



Gertjan van Noord