Enquête over Stadsduivenoverlast

Gestart door Roy Schroor, september 18, 2018, 23:22:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roy Schroor

Hallo allemaal,

Voor mijn profielwerkstuk in 6vwo doe ik een onderzoek naar overlast veroorzaakt door Stadsduiven. Ik richt me specifiek op de markt van duivenwerende installaties of middelen, je zou het de symptoombestrijding voor particulieren kunnen noemen. Daarbij ga ik in op de werking van bepaalde producten op particulier niveau en hoe deze methodes kunnen bijdragen (of juist niet) aan overlastbestrijding.

Een belangrijk aspect in een dusdanig groot maatschappelijk probleemstuk is de publieke opinie. Hoe kijken mensen tegen overlast aan? Om die te toetsen heb ik een enquête opgesteld en ik zou het erg fijn zijn als enkelen van jullie even (>10 vragen) de tijd zouden willen nemen om die te beantwoorden*.

Mijn motivatie om die enquête ook hier te plaatsen is dat juist natuurliefhebbers naast een interesse ook veel meer kennis over het onderwerp en hopelijk ook meer praktijkervaring hebben dan de gemiddelde respondent. Tot nu toe kreeg ik vrij veel antwoorden als "nooit op gelet of over nagedacht", hopelijk is dat hier minder het geval  :blink:

*Daarbij moet ik helaas vermelden dat op een telefoon de site dusdanig onduidelijk wordt weergegeven dat de enquête praktisch oninvulbaar is... Kwestie van de volgende keer een andere website gebruiken   :(
Met vriendelijke groet,
Roy

Alex Kwak

Gedaan, maar de stadsduif is mijns inziens iets anders dan de Columba livia (Rotsduif)...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

lukasverboom

(ook gedaan)

In een vergelijkbaar onderzoek zou ik ook vragen naar leeftijd, geslacht, wonen in de stad, opleidingsniveau e.d., dan kun je nog iets zeggen over wie problemen ondervindt met duiven. Maar voor een profielwerkstuk zal dit voldoende zijn :)

Succes!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Henri van Dodeweerd

Een leuk PWS-onderzoek. Zoiets mogen mijn leerlingen ook wel eens doen ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Roy Schroor

Citaat van: Alex Kwak op september 20, 2018, 11:14:10 AM
Gedaan, maar de stadsduif is mijns inziens iets anders dan de Columba livia (Rotsduif)...

Mee eens, in mijn profielwerkstuk hanteer ik dan ook forma domestica als "ondersoort". Foutje van de producent  :blink:

Citaat van: lukasverboom op september 20, 2018, 11:18:21 AM
(ook gedaan)

In een vergelijkbaar onderzoek zou ik ook vragen naar leeftijd, geslacht, wonen in de stad, opleidingsniveau e.d., dan kun je nog iets zeggen over wie problemen ondervindt met duiven. Maar voor een profielwerkstuk zal dit voldoende zijn :)

Succes!

Bedankt! Aangezien dit een van drie delen van het werkstuk is (naast een inventarisatie en proefopstelling) stelt mijn docent er geen heel hoge eisen aan. Om de onderdelen die je noemt goed te kunnen beoordelen heb je een iets grotere respons nodig dan ik weet te bereiken, dus heb ik ze bij voorbaat al weggelaten.

Citaat van: Henri van Dodeweerd op september 20, 2018, 13:12:17 PM
Een leuk PWS-onderzoek. Zoiets mogen mijn leerlingen ook wel eens doen ;)

;D
Zeker voor biologie (dat ik vorig jaar al afgerond heb) heb ik wel vaker dit soort onderzoekjes gedaan (bijv. habitatvoorkeuren van Nijlganzen in de stedelijke omgeving). Anderen willen dan "iets met stress" gaan onderzoeken maar weten nog niet eens hoe, dus dat niet-originele beeld herken ik wel...
Met vriendelijke groet,
Roy

OJGoreng

Citaat van: Alex Kwak op september 20, 2018, 11:14:10 AM
Gedaan, maar de stadsduif is mijns inziens iets anders dan de Columba livia (Rotsduif)...

Het is toch echt hoe het beest heet, dus daar ontkom je niet aan. Die rare toevoegingen aan de wetenschappelijke naam die op waarneming.nl worden gehanteerd zijn niet valide volgens de regels van zoölogische nomenclatuur; kromme-tenen-potjeslatijn.

Ingevuld, in elk geval.
Met vriendelijke groet, Zainal

Rijswijk †

#6
Maar Roy, bepaalt de mening van die "gemiddelde respondent" (willekeurig aangezocht, zonder specifieke kennis) doorgaans niet juist sterk de uitslag van een enquete als zijnde "de publieke opinie"? En dat was toch wat je wil weten?
Groet, Minke.

Roy Schroor

Citaat van: OJGoreng op september 23, 2018, 16:17:40 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 20, 2018, 11:14:10 AM
Gedaan, maar de stadsduif is mijns inziens iets anders dan de Columba livia (Rotsduif)...

Het is toch echt hoe het beest heet, dus daar ontkom je niet aan. Die rare toevoegingen aan de wetenschappelijke naam die op waarneming.nl worden gehanteerd zijn niet valide volgens de regels van zoölogische nomenclatuur; kromme-tenen-potjeslatijn.

Ingevuld, in elk geval.

Zeker gezien mijn indruk (had ik evt. ook in de enquete kunnen verwerken, bedenk ik nu) dat de naam "Stadsduif" (naast gewoon "duif") ook in de volksmond veel vaker gebruikt wordt dan Rotsduif, had ik oorspronkelijk totaal niet stilgestaan bij of het gebruik daarvan wel valide zou zijn. Daarnaast ben ik opgegroeid met de waarneming.nl-namen en bijbehorende taxonomie, dus was het overnemen hiervan voor mij vanzelfsprekend geworden. Ik ga er in ieder geval even over nadenken  :duim:

Citaat van: Rijswijk op september 23, 2018, 22:41:58 PM
Maar Roy, bepaalt de mening van die "gemiddelde respondent" (willekeurig aangezocht, zonder specifieke kennis) doorgaans niet juist sterk de uitslag van een enquete als zijnde "de publieke opinie"? En dat was toch wat je wil weten?

Daar heb je zeker een punt, maar de "gemiddelde respondent" had regelmatig nog uitleg nodig over wat een Stadsduif nou precies is en dat kwam mijn tijd niet bepaald ten goede. Zo kreeg ik ook een verhaal ingestuurd dat later inderdaad Houtduiven bleek te betreffen...  :-X
Natuurlijk gaat een echt goed onderzoek gepaard met een bredere en grotere groep respondenten. Die (en nog enkele andere zaken) zijn alleen niet binnen de mij beschikbare tijd en met de mij beschikbare middelen te bewerkstelligen. En dan geldt de afweging:

Citaat van: lukasverboom op september 20, 2018, 11:18:21 AM
Maar voor een profielwerkstuk zal dit voldoende zijn :)
Met vriendelijke groet,
Roy

Jacob Molenaar

Ik kon bij mijn eigen profielwerkstuk via een leraar een mailtje naar iedereen op school laten sturen met daarin de vraag of ze even de enquête wilden invullen. Uiteraard doet niet iedereen dat, maar het leverde toch nog behoorlijk wat reactie op. Wellicht kun je de opties op dat punt eens navragen?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Roy Schroor

Citaat van: Jacob Molenaar op september 24, 2018, 08:39:16 AM
Ik kon bij mijn eigen profielwerkstuk via een leraar een mailtje naar iedereen op school laten sturen met daarin de vraag of ze even de enquête wilden invullen. Uiteraard doet niet iedereen dat, maar het leverde toch nog behoorlijk wat reactie op. Wellicht kun je de opties op dat punt eens navragen?

Dat kunnen we als leerlingen zelf ook en heb ik ook gedaan, maar sinds er elk jaar 50 van dergelijke mailtjes verstuurd worden is de respons een beetje gedaald  :blink:
Met vriendelijke groet,
Roy

tekenaar

#10
Citaat van: Roy Schroor op september 20, 2018, 15:24:15 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 20, 2018, 11:14:10 AM
Gedaan, maar de stadsduif is mijns inziens iets anders dan de Columba livia (Rotsduif)...

Mee eens, in mijn profielwerkstuk hanteer ik dan ook forma domestica als "ondersoort". Foutje van de producent  :blink:

forma domestica is foutief. Volgens de International Code of Zoological Nomenclature is alleen de kategorie "ondersoort" toegestaan als lagere kategorie dan de soort. "forma" mag dus geen deel uitmaken van een wetenschappelijke naam van een dier. Wil je toch onderscheid maken, doe het dan liever correct en zonder aparte wetenschappelijke naam. Columba livia "stadsduif", bijvoorbeeld.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/